The Big Island a jeho čarovné sopky 🌋

Z Lihue, Kauai sme odleteli na ďalší ostrov, kde náš čakalo ďalšie dobrodružstvo 🤩. Zaujímavosťou bolo to, že sme ale nemali priamy let 😀. Keďže sme leteli do mesta Hilo na Big Islande z Lihue, tak sme museli najprv letieť do Honolulu, kde sme vymenili lietadlá s ktorým sme potom leteli do Hilo 🤷‍♂️. Aj let z Honolulu do Hilo bol naozaj krátky a trval približne asi 40 minút ✈️.

Počas tohto letu som nesedel pri okne, ale na strednom sedadle. Predo mnou sedel jeden pán, ktorý keď videl, že sa stále nakláňam, aby som niečo cez okno videl, tak mi povedal, aby som si presadol na jeho miesto, keďže on sedel pri okne 🙂 Bol to domáci pán, ktorý videl Havaj z výške už veľmi veľa krát 🙂. S pánom som dobre pokecal, zároveň som sa kochal výhľadmi a onedlho sme už pristáli v Hilo. Aj takáto maličkosť mi dokázala zlepšiť už tak neskutočne dobrú náladu 😉.

Let z Lihue, Kauai do Hilo, The Big Island cez Honolulu

Pristávame v Hilo 🛬

Keď sme pristáli v Hilo, bolo podvečer a pršalo. Hilo je najdaždivejšie a najvlhkejšie mesto v celej USA, kde prší až 211 dní do roka. Priemerne tu spadne do mesiaca až 30 cm dažďa (napr. v takom Londýne je to približne len 6 cm za mesiac). V Hilo prší 10 až 40 krát viac, ako v iných častiach ostrova. Fakt zaujímavé 😊.

V taxíku, v ktorom sme sa viezli z letiska na hotel nás brala domáca pani, ktorá, ako ináč sa tiež pýtala, čo vlastne robíme v Hilo. Tak sme s ňou kecali a povedali sme jej, že máme radi cestovanie a práve pre to sme aj tu. Keď zistila, odkiaľ vlastne pochádzame, tak nám povedala, že ona v živote nebola v zahraničí, ba dokonca ešte nikdy nevycestovala ani z ostrova (bolo to celkom zvláštne, keďže my sme práve prileteli na Big Island z iného havajského ostrova, pričom ona ešte nikdy nevycestovala z ostrova).

Keď sme sa jej spýtali, kam domáci Havajčania najčastejšie cestujú, tak nám povedala, že vlastne ani nikde, maximálne tak do Las Vegas do kasína a potom naspäť domov. Keď som sa tak nad tým zamyslel, tak mi to aj dávalo zmysel. Veď kebyže som Havajčan, tak by som tiež asi nikde necestoval. Na Havaji mám v podstate všetko, čo potrebujem na pekný život – oceán, pláže, slnko, prácu, dobré jedlo, prírodu, kopce a dokonca sú tam a aj sopky, kde je sneh. A navyše z Havaja je to všade fakt naozaj ďaleko 😀. Taxikárka nás priviezla pred hotel a nás tam privítal veľmi sympatický deduško, ktorý robil strážcu na parkovisku. Ubytovali sme sa, zhodili sme veci na izbu a išli sme do najbližšieho Walmartu, ktorý bol asi tak 30 minút pešo od hotela. Auto sme ešte nemali, pretože sme si ho mali vypožičať až nasledujúce ráno.

Ako sme tak kráčali, začalo veľmi liať a tak sme sa skryli pod strechu jednej budovy, aby sme si zavolali taxík, inak by sme zmokli do poslednej nitky. Stáli sme a čakali vedľa odparkovanej staršej dodávky kde bola žena, ktorá z nej vyberala nejakých plyšákov. Bolo to celkom čudné. Keď ich všetky vybrala, tak ich položila na múrik a odišla. A zrazu sme tam stali my traja s plyšákmi vedľa nás a nevedeli sme, čo sa bude diať 😅. Stále tak ešte čakáme na taxík a onedlho sa pri nás zastavil zmoknutý podivný muž na bicykli. Spýtal sa nás niečo a následne išiel k tým plyšákom, ktorých si začal obzerať a niektorého z nich si vybral a odišiel s ním preč na bicykli. My sme sa s chalanmi na seba iba pozreli a pohľadmi sme si len povedali „to čo sa práve teraz udialo?“ 😂. Doteraz nechápeme, prečo tam tá žena večer vysadila tých plyšákov z dodávky a prečo si niektorého z nich vzal čudný chlap na bicykli 😅.

Onedlho prišiel pre nás taxík a my sme išli nakupovať do Walmartu. Spravili sme nákup, prišli sme na hotel a veľmi sme sa tešili na posteľ (po dvoch nociach v stane) a na teplú sprchu. Bol to fakt super pocit 😀. Dali sme si ešte oprať veci, keďže na hoteli bola aj práčovňa. Jednou z vecí, ktoré mám tak na USA rád je ich prací prášok, ktorý neuveriteľne dlho vonia na oblečení po vypratí 😂. A v kombinácií so sušičkou, ktorá nesmie v žiadnej americkej práčovni chýbať to bolo ešte viac voňavé. Nechápem prečo, ale tá americká sušička má v sebe nejaké kúzlo 😀. No proste paráda! 😂Oblečenie sme mali vyprané a my sme tak išli rovno spať, keďže nás ďalší deň čakalo dobrodružstvo, ktoré nám na tento ostrov naplánoval Kubo 😊. Na Big Islande sme strávili 4 dní, takže program bol naozaj pestrý 🤩.

Spoznávame Big Island 🏝️

Ráno sme vstali svieži a to bolo dobré znamenie, pretože nás čakal naozaj pestrý a nadupaný deň. Hneď z rána sme si vyzdvihli naše auto, ktorým bol Jeep Wrangler 4×4. Bola to neskutočná mašina s obrovskými kolesami a hlavne to bola štvorkolka, čo bola podmienka na to, aby sme sa dostali na vrchol sopky Mauna Kea. Tam sme sa mali v pláne dostať až tesne pred západom slnka. Takže auto už máme a môžeme vyraziť spoznávať ostrov, ale samozrejme sme si ešte predtým museli dať raňajky v mekáčiku a pol litrovú kávu na prebudenie 😀.

Všade samé vodopády 🌊

Našou prvou zastávkou boli Rainbow Waterfalls a Akaka Falls. Rainbow Falls sme si pozreli len z parkoviska a popri Akaka Falls viedol pekný chodník krásnou prírodou. Bola to veľmi pekná prechádzka džungľou. A práve tu sa mi stala jedna zábavná príhoda 😀. Cestou k tým vodopádom boli aj obrovské bambusy, fakt obrovské. Tak som sa pri nich na chvíľu pristavil a zazeral som na nich. Ako som tam tak stál a čumel, tak prišiel ku mne starší japonský turista, ktorý mi hneď povedal vetu: „I have never seen such a big bamboo“ 😅. Ja som tam len tak stal, v hlave mi prebehli rôzne myšlienky, snažil som sa nezasmiať a len som mu odpovedal: „Hm, yes, that´s true“ a išiel som ďalej 😀. Kiežby tento pán vedel, že tá jeho veta nabrala pekný dvojzmysel 😂.

Cestou z Akaka Falls sme zastavili na Aloha farme, kde sme si sme dali fakt dobré kokosové mlieko priamo z kokosu a sladký ananás. Bol to ale fakt dobrý biznis pre miestnych, pretože skoro každý turista, ktorý išiel z Akaka Falls sa tam zastavil a kúpil si niečo. Jeden kokos pritom stál až 10 USD 😀. Nevadí, podporili sme miestnych, vychutnali sme si sladké lokálne ovocie a išli sme ďalej.

Ďalšou zastávkou bola kaviareň Hilo Shark´s Coffe, trh s lokálnym ovocím, Boiling Pots, Kaumana caves (jaskyňa vytvorená z lávy) a konečne nastal čas, aby sme vyrazili na sopku Mauna Kea 🌋.

Mauna Kea – highlight celého ostrova 🌋

Našou ďalšou zastávkou bola sopka Mauna Kea. Je to najvyšší vrch na Zemi, pretože jej základňa je 5000 m. pod hladinou mora (celková výška cez 9000 m.).

Ak sme sa chceli dostať až na vrchol, museli sme mať auto 4×4, inak by nás tam nepustili. Keďže sopka je v nadmorskej výške cez 4200 m.n.m., tak sa na jej vrchole nachádza až o 40% menej kyslíka ako je na pevnine. Z tohto dôvodu sme sa jej pri výstupe najprv museli aklimatizovať v nadmorskej výške približne 2800 m.n.m na cca 30 minút v tzv. „Visitor Information Station“, aby sme si začali zvykať na redší vzduch.

Keďže sopka je dobre prístupná (na vrchol vedie cesta), samotný vrchol sa nachádza nad inverznou vrstvou a nachádza sa v blízkosti rovníka (dobrá viditeľnosť južnej aj severnej oblohy), tak je to dobrá lokalita pre umiestnenie astronomických a atmosférických observatórií.

Ubehlo 30 minút a my sme mohli vyraziť na vrchol. Za miestom aklimatizácie, ako viedla cesta na nás čakal miestny sheriff, ktorý nám skontroloval auto, či naozaj máme 4×4. Ďalej nám skontroloval, či máme aspoň polovicu nádrže, či máme v aute nejaké deti alebo zvieratá alebo či máme alkohol alebo marihuanu 😀.

Kontrola prebehla úplne hladko a my sme mohli vyraziť ďalej 🥳. Cesta viedla stále po asfaltke, ktorá bola miestami v zlej kvalite a miestami bola úplne ako nová. Ako sme tak stúpali čím ďalej tým vyššie, tak sme poriadne nič nevideli, pretože sme prechádzali cez oblasť mrakov. Až sme konečne prišli do bodu, kedy sa pred nami úplne vyjasnilo, obloha bola brutálne krásne modrá a my sme sa ocitli nad zónou mrakov. Bol to fakt neskutočný pocit 🤩. Ostávalo nám už len pár metrov, aby sme sa dostali až na samotný vrchol.

Sme na najvyššom vrchu Zeme!

Konečne sme tu! Sme na vrchole Mauna Kea v nadmorskej výške 4207 m.n.n! Ten pocit, ako sme vystúpili z auta bol naozaj neopísateľný. Teplota vzduchu sa pohybovala len tesne nad nulou, ale zato vzduch bol čerstvý a dýchalo sa mi fakt ťažko. Spravil som pár krokov a hneď som bol zadýchaný a nevedel som sa poriadne zhlboka nadýchnuť. Ten nižší pomer kyslíka som naozaj cítil a nebola to sranda 😅. Našťastie som si na to onedlho zvykol a dýchalo sa mi už dobre 😊.

Na jej vrchole sa nachádzali rôzne astronomické a atmosférické observatóriá a vzhľadom na svoju výšku, čistý vzduch či vzdialenosť od veľkých miest sú na nej taktiež nainštalované teleskopy. Celkom ma prekvapilo to, že bola pokrytá snehom (počas zimných mesiacov zaznamenáva sneženie, preto v preklade znamená „Biely vrch“ a dokonca je to obľúbená destinácia na lyžovanie či snowboardovanie!).

Na sopku sme prišli približne hodinu a pol pred západom slnka a my sme sa tak mohli po nej prechádzať a kochať sa tými najkrajšími výhľadmi. Bola to fakt paráda! Nevedel som, kam sa mám skôr pozerať. Opäť som videl inú tvár Havaja a to má tak na tejto krajine fascinovalo. Predtým to bola príroda a pláže a teraz stojím naobliekaný na vrchole najvyššej sopky sveta, ktorá je pokrytá ľadom a pozerám sa na neskutočný západ slnka 🌄. Fakt neskutočné!

Okrem nás tam bolo aj niekoľko ďalších turistov a po západe slnka sme museli všetci vrchol sopky opustiť. Prišiel miestny ranger a všetkým dal signál, aby sme nasadli do áut a sopku opustili. Je to vraj kvôli bezpečnosti, aby nikto neostal po tme na vrchole sopky.

Tak sme nasadli do auta a zišli sme približne po 30 minútach na miesto aklimatizácie „Visitor Information Center“, kde sme mohli pozorovať hviezdy. A poviem Vám, bol to jeden z TOP zážitkov v živote! Toľko hviezd, koľko som bolo na oblohe, som ešte nikdy v živote nevidel. Ak poviem, že som ich tam napočítal milión, stále by to bolo pravdepodobne málo. Odrazu som nevedel rozoznať absolútne žiadne súhvezdie, pretože hviezdy sa prekrývali navzájom. Videli sme dokonca aj mliečnu dráhu.

Tak sme tam len tak stáli a pozerali asi 30 minút na fascinujúcu nočnú oblohu 🌠. Bolo to neskutočné divadlo, ktoré dúfam, že ešte niekedy v živote uvidím. A tak nasýtení zážitkami sme mohli pokojne nasadnúť do auta a ísť naspäť na hotel, aby sme sa vyspali a pripravili na ďalší deň nových dobrodružstiev, ktoré na náš čakali 😊.

Buchty v najjužnejšej americkej pekárni 🍩

Ďalšia noc je za nami a my sme pripravení čeliť novým výzvam a dobrodružstvám. Raňajky neboli tentokrát v mekáčiku, ale mali ich naplánované v najjužnejšej pekárni celej USA – Punalu´u Bake Shop. Ževraj tam pečú naozaj skvelé buchty a ja ako milovník sladkého som sa nevedel dočkať, čo tam na mňa čaká 😋.

Prišli sme tam približne o 9 ráno, buchty boli čerstvo napečené, vonku už bolo krásne teplé počasie a my sme si sadli na terasu pekárne, kde sme si vychutnali fakt peckové buchty a do toho nám hrala živá havajská hudba – no proste dokonalé raňajky 😀.

Najjužnejší bod celej USA

Dobre najedení a spokojní sme mohli pokračovať ďalej a našou najbližšou zastávkou bol najjužnejší bod Havaja a celej USAKa Lae. Áno, na tomto ostrove je všetko najjužnejšie, pretože nič južnejšie v USA už nie je 😀. Bolo to celkom blízko tej pekárne, takže sme v aute dlho neposedeli.

Cestou sme mali niekoľko rančov a veľa pastvín, až sme dorazili na koniec cesty, kde sme videli obrovské skaly (10-15 m.) do ktorých narážali vysoké vlny oceánu. Bol tam dokonca aj drevený skokanský mostík pre odvážlivcov, pretože tých 10-15 m. nie je zrovna malá výška 😀. Tak sme sa tam len prešli, posedeli si na skalách, pozerali do oceánu a vychutnávali si prítomný okamih. Bol to pre mňa celkom silný pocit (pre mňa ako milovníka geografie 😀), keď som si v daný okamih uvedomil to, že sa pozerám do akéhosi „neznáma“, pretože predo mnou nie je tisícky kilometrov žiadna pevnina, len oceán 🙂. Najbližším ostrovom sú asi Kiribati (vzdialené cez 2000 km.), potom sú tam ešte pod nimi ostrovčeky Francúzskej Polynézie (napr. Bora Bora), potom tam nie je strašne dlho absolútne nič a potom Antarktída 😀.

Kávová plantáž ☕

Vyrážame ďalej, pretože nás toho dnes čaká ešte fakt veľa 🙂. Približne hodinku autom z najjužnejšieho bodu sa nachádzala známa kávová plantáž – Greenwell Farms, kde sme mali naplánovanú exkurziu spojenú s ochutnávkou kávy ☕. Dosť som na to tešil, pretože som milovník kávy 🙂.

Keď sme prišli na farmu, tak nás najprv čakala ochutnávka kávy zadarmo. Kávu sme si mohli sami čapovať a bolo jej tam na výber asi z 15 druhov na ochutnanie (aj ovocné, orieškové alebo bez príchutí). Ochutnali sme asi z každého druhu a tak riadne nakofeinovaní sme išli na exkurziu po plantáži so sprievodkyňou 😀. Exkurzia bola tiež zadarmo 🙂.

V sade sa okrem kávy pestovalo aj avokádo, banány, vanilka, čierne korenie a iné zaujímavé plodiny. Sprievodkyňa nám dala fakt kvalitný a informáciami nabitý výklad ako sa pestuje káva a ako následne prechádza rôznymi procesmi, aby zo zrniečka, ktoré rastie na strome vznikla tá káva, ktorú už pijeme zo šálky. Bol to fakt skvelý a obohacujúci zážitok 😉.

Šnorchlovanie s korytnačkami 🐢

Tento deň bol fakt nabitý a náš čakali ďalšie dobrodružstvá. Ďalšou zastávkou na ceste k pláži Two Step beach (vzdialenej len asi 20 minút autom), kde sme sa mali šnorchlovať bol miestny katolický kostolík, ktorý sme sa rozhodli ísť pozrieť. Ja som veriaci, tak som rád navštívil kostol aj na Havaji 🙂. Síce tam vtedy nebola omša, ale dostali sme sa dnu a tak sme ho mohli vidieť aj z vnútra. Bol celý drevený a pokreslený maľbami a palmami. No proste typický havajský kostol 😀.

Pár minút autom od kostolíku sa už nachádzala známa pláž na šnorchlovanie – Two Step beach. Nebola to taká typická pláž s pieskom, ale bola to skôr taká lávová pláž 😀. Vstup do oceánu bol cez vyschnutú lávu, ktorá strašne dávno vytiekla zo sopky a vytvorila tak pláž. Preto aj ten názov – Two Step. Ak sme sa chceli dostať do vody, tak sme do nej museli vstúpiť cez skalný útes, ktorý nám „ponúkal dva schody“ na to, aby sme vliezli do vody, nasadili si šnorchel a začali plávať. Okrem krásnych rýb, korálov a iných morských živočíchov sme videli aj korytnačky. Strávili sme tam približne hodinu a pomaly sa už blížil západ slnka, ktorý sme sa rozhodli stráviť a vychutnať na susednej pláži.

Romantický západ slnka 🌅

Blížil sa západ slnka a my sme si ho išli vychutnať na susednú pláž Ho´okena Beach Park. Keď sme tam prišli, tak sme videli domácich s rodinkami, ako si užívajú ten neskutočný pokoj pri pláži. Malé deti sa učili samé surfovať v oceáne a rodičia sa rozprávali na brehu počas toho, ako chystali večeru na grile. Každá rodina mala pri pláži zaparkované obrovské americké auto, kde by sa pravdepodobne zmestil aj ich celý dom a len tak si to tam užívali. No proste paráda, čo viac treba? 🙂.

My sme kúsok od nich stáli a pozerali sa jedným okom na nich a druhým na neskutočný západ slnka ako z rozprávky 🤩. Po západe slnka sme sadli do auta a čakala nás približne 2 a pol hodinová cesta späť na náš hotel v Hilo. Keďže cez stred ostrova sa nedá prejsť autom (kvôli sopkám Mauna Kea a Mauna Loa), tak sme ich museli obísť južnou stranou, aby sme sa dostali zo západu ostrova na východ do mesta Hilo.

Národný park so sopkami 🌋

Začínal nám predposledný deň na ostrove a my sme mali v pláne hneď z rána navštíviť veľmi známi národný park Hawaiʻi Volcanoes. Národný park so sopkami znie fakt dosť cool a ja som sa tešil, čo nás dnes čaká. Môj mozog už bol riadne nasýtený každodennými novými zážitkami z predošlých dní, ale stále tam bol priestor na niečo ďalšie 😀.

Pred návštevou národného parku sme sa ešte zastavili vo Walmarte, aby sme si kúpili snack na cestu. Plán bol kúpiť si snack na celý deň. No ja som ho zjedol už po pár minútach, ako sme boli na ceste do národného parku 😂. Po približne 40 minútach cesty sme prišli do Kilauea Visitor Center, kde sme začínali objavovať národný park. Vstup do parku bol 30$ pre vozidlo.

Po národnom parku viedlo viacero oficiálnych ciest ktorými sme sa mohli prechádzať. V parku sa nachádzajú dva najaktívnejšie vulkány na svete Mauna Loa a Kilauea, čo je jeden z najmladších vulkánov na svete. Počas prechádzky parkom sme boli svedkami rôznych vulkanických procesov, ktoré nám pomohli lepšie pochopiť vznik Havajských ostrovov. My sme si vybrali trail, ktorý viedol okolo a následne priamo po aktívnej sopke Kilauea a prešli sme sa aj cez „lávový tunel“. Počas dňa sme zo sopky Kilauea videli vychádzať len paru, pretože lávu sme nevideli (tú sme videli až večer, keď sa zotmelo).

Pláž s čiernym pieskom 🏖️

Z národného parku sme vyrazili na známu pláž s čiernym pieskom Punalu´u Black Sand Beach. Bolo to celkom blízko, približne asi len 20 minút autom. My sme mali so sebou aj šnorchle, pretože sme počuli, že je to ďalšia skvelá pláž s bohatým podmorským životom. Na tejto pláži sme videli aj korytnačky, ktoré si len tak chillovali a užívali krásny havajský život 😀.

Na tejto pláži sme si vychutnali ja naše jedno veľmi obľúbené tradičné havajské jedlo – Huli Huli Chicken 🐔🍗. Je to celé grilované kura, ktorého názov je odvodený z havajského slova „huli“, čo vo voľnom preklade znamená „otočiť“ alebo „prevrátiť“ a vyjadruje spôsob prípravy – griluje sa medzi dvoma roštmi a počas pečenia sa obracia.

Ja som si ešte pri pláži poobzeral zaparkované krásne veľké americké autá a mohli sme spokojne pomaly vyraziť naspäť do národného parku so sopkami.

A naspäť do parku so sopkami 🌋

Keď sa už pomaly stmievalo, tak sme sa vrátili do národného parku so sopkami, aby sme si ho pozreli po tme. Bola vysoká šanca, že uvidíme aj lávu v plnej paráda, keďže sopka Kilauea je stále aktívna.

Keď sme prišli naspäť do národného parku, tak sme zaparkovali na parkovisku a čakala nás približne 30 minútová prechádzka po asfaltovej ceste na jeden „view point“, odkiaľ sme pozorovali aktívnu sopku a tečúcu lávu. Obloha žiarila na červeno už z parkoviska a ako sme sa pomaly blížili k sopke, tak obloha bola čím ďalej tým viac žiarivejšia. Poviem vám, že to bolo neskutočné divadlo. Len sme tam tak stáli a pozerali sa na tu parádu v priamom prenose.

Z parku sme išli priamo na hotel, pretože sme už museli vrátiť auto a taktiež sme sa museli ešte pobaliť, pretože nasledujúce ráno sme odchádzali na letisko v Hilo, kde náš čakal let na ďalší havajský ostrov Maui. Ten let na Maui bol veľmi špeciálny, pretože sme neleteli klasickým lietadlom. To, ako sme sa dostali na Maui a čo sme tam zažili sa dočítaš v tomto článku 😎. The Big Island bol pre nás všetkých obrovským zážitkom, pretože sme za tých 4 dní zažili neskutočne veľa, každý deň bol nabitý atrakciami a my presne všetko stihli vidieť tak, ako sme si to naplánovali. Bola to neskutočná jazda a právom tomu ostrovu patrí názov „The Big Island“, pretože je naozaj veľký. The Big Island, ďakujeme! 🤙

(Komplet všetky fotky z Big Island si vieš pozrieť na mojom Instagrame v uložených stories)

Nezmeškaj nový článok! Ak ťa tento článok zaujal, tak sa môžeš prihlásiť na newsletter 😎