Cestovanie lietadlom je rýchly a pohodlný spôsob dopravy, no niekedy nás prekvapia nepríjemné a nečakané situácie, ako je meškanie alebo dokonca zrušenie letu. Takéto situácie môžu byť naozaj stresujúce, ale s právnymi informáciami a postupmi ich môžeš zvládnuť naozaj efektívne. Ako sa v takej chvíli zachovať? Ako si čo najrýchlejšie uplatniť svoje práva a znížiť stres na minimum?
Dnes ti s CEO platformy Flywize, Oľgou Marekovou, ktorá denne pomáha cestujúcim získať odškodnenie za problémy s letmi, dáme niekoľko rýchlych a praktických tipov. Flywize je úspešná slovenská firma, ktorá sa špecializuje na pomoc cestujúcim pri získavaní kompenzácií za meškanie, zrušenie letov, zmeškané prestupy alebo odopretie nástupu na palubu. Flywize chránia práva cestujúcich a férovo bojujú za kompenzáciu, ktorú si zaslúžiš.
Vedel si, že máš nárok na kompenzáciu až do výšky 600€ na osobu? Obrať sa na Flywize, ktorá využíva automatizovaný systém a databázu letových informácií na efektívne spracovanie tvojich nárokov.
TIP: S kódom SIMON5, ktorý uplatníš v žiadosti získavaš 5% zľavu za úspešné vybavenie kompenzácie.
1. Pri meškaní alebo zrušení letu si over informácie
Ak na letiskových obrazovkách svieti pri tvojom lete informácia typu „delayed“ alebo „cancelled“, choď si informáciu ihneď potvrdiť priamo k prepážke danej leteckej spoločnosti alebo si ju over na oficiálnej webovej stránke hneď, ako je to z tvojej strany možné.
Nikdy sa nespoliehaj len na tretie strany, cez ktoré si si napríklad zakúpil letenku alebo aplikácie, ktoré nemusia mať vždy aktuálne údaje. Takéto situácie sa síce nedejú až tak často, ale v praxi sa už s tým vo Flywize veľakrát stretli. Ak pasažier nemá žiadny dôkaz, že letisková tabuľa pri danom lete ukazovala informáciu buď o meškaní alebo úplnom zrušení letu, tak sa môžeš dostať do situácie, kedy ti daná letecká spoločnosť poskytne kopec rôznych dôkazov o tom, že ten let odletel bez problémov. Preto prosím vždy maj na pamäti to, aby si si vždy overil informácie na správnom mieste.

2. Nepodceň právo na asistenciu priamo na letisku
Vedel si o tom, že ti európske nariadenie EC 261 v prípade meškania nad 2 hodiny alebo zrušenia letu dáva nárok na:
- občerstvenie a nápoje – každá letecká spoločnosť má inú výšku uplatnenia kupónu / vouchera, ale väčšinou sa jeho hodnota pohybuje medzi 4 – 20 €)
- prístup k informáciám – máš plný nárok vedieť to, kedy bude tvoje lietadlo letieť alebo a kedy budeš prebookovaný na iný let
- v prípade dlhšieho čakania poskytnutie ubytovania spoločne s transferom – ak čakáš na odlet počas noci, tak tvoja letecká spoločnosť ti musí zabezpečiť hotelovú izbu, kde prespíš. Nárok máš samozrejme aj na prepravu z letiska na hotel a naspäť.
3. Získaj potvrdenie o dôvode meškania alebo zrušenia
Pri menších alebo low-cost leteckých spoločnostiach si skús vždy vyžiadať oficiálne potvrdenie od danej leteckej spoločnosti, kde bude informácia o uvedenom čase meškania. Taktiež pri zrušenom lete sa vždy snaž od leteckej spoločnosti získať oficiálnu informáciu, prečo bol práve ten tvoj let zrušený. O takéto potvrdenia môžeš najjednoduchšie požiadať cez email. Každá spoločnosť má na svojej webovej stránke uvedené oficiálne emailové adresy, na ktoré ich môžu zákazníci v prípade potreby kontaktovať.
Takéto potvrdenie si taktiež vždy pýtaj aj v prípade, kedy ťa nepustia na palubu lietadla – „denied boarding„. Toto sa ti môže ľahko stať v prípade, keď spoločnosť predá viac leteniek, ako je celkový počet miest v lietadle.
4. Neakceptuj hneď cestovný voucher, máš nárok na kompenzáciu
Pri meškanom alebo zrušenom lete ti letecké spoločnosti často ponúkajú vouchere, ale ty máš právo vybrať si medzi:
- náhradným letom
- preplatením letenky
- v niektorých prípadoch aj finančnou kompenzáciou
To, ktorý spôsob si vyberieš ty je čisto na tebe. Rozhodni sa podľa tvojich aktuálnych plánov a možností a nie podľa toho, čo je výhodnejšie pre leteckú spoločnosť. Tá ti bude totižto prirodzene ponúkať a tlačiť pred oči voucher, ktorý vo väčšine prípadov aj tak bežne do roka prepadne. Môže sa kľudne stať aj to, že ho vôbec nestihneš využiť.
TIP od Oľgy Marekovej – CEO Flywize: “Ak s touto danou leteckou spoločnosťou už neplánuješ letieť, odporúčam ti využiť finančnú kompenzáciu a nie akceptáciu samotného vouchera.”


5. Odfoť si všetky dôležité dokumenty – boarding passy, informačné tabule, potvrdenia
Tak, ako vo väčšine iných prípadoch, tak aj tu sú dôkazy základom. Čím viac ich máš „vo vrecku“, tým ľahšie dokážeš neskôr preukázať nárok na kompenzáciu, na ktorú máš nárok. Ver mi, že každá jedna minúta strávená dokumentovaním sa ti vráti.
Toto je veľmi dôležité najmä pri bločkoch z nákupu jedla a nápojov na letisku. Letecká spoločnosť ti bez fotky bločku nepreplatí to, čo si na letisku počas čakania minul. Nepostačí ti výpis z účtu, preto si nezabudni odložiť a odfotiť všetky bločky.
6. Po návrate domov nenechaj svoje práva prepadnúť
Väčšine ľudí, ktorým mešká alebo je zrušený let sa po návrate domov nechce doťahovať s leteckou spoločnosťou a situáciu necháva „len tak“ bez ďalšieho riešenia.
Problémom je aj to, že často ani nevedia, že na požiadanie o kompenzáciu majú v priemere až 3 roky spätne. To, že si si o kompenzáciu alebo preplatenie výdavkov nepožiadal hneď, ešte neznamená, že o ňu úplne prichádzaš.
Ak sa podobná nepríjemnosť stane aj tebe, neváhaj a pusti sa do vyplnenia žiadosti. Každá jedna minúta, ktorú stráviš nad jej vyplnením ti pomôže dostať sa bližšie k tomu, aby si získal kompenzáciu, ktorú si zaslúžiš a na ktorú máš nárok.

No responses yet