Madeira

Dá sa zažiť tá pravá exotika v Európe? Áno, poďte na Madeiru! 🌊⛰️

Pri plánovaní dobrodružnej dovolenky v rámci Európy som na mape nemusel dlho hľadať krajinu a hneď som si značil portugalský ostrov Madeiru ako miesto, ktoré najbližšie navštívim 🙂. Spojiť nádherné hory, prírodu, turistiku, zeleň, dobré jedlo, oceán či pláže nie je jednoduché, ale malý ostrov v Atlantiku to všetko ponúka! 🌊⛰️ V tomto článku ti priblížim to najlepšie, čo Madeira ponúka a čo sa dá na nej za 7 dní stihnúť 😎.

Kupujeme letenky a letíme ✈️

Na Funchal, hlavné mesto Madeiry letí priamo Wizzair z Viedne alebo z Budapešti. My sme ale let trošku nakombinovali a leteli sme z Bratislavy na Funchal cez krátky prestup v talianskom Bergame s Ryanair. Vyšlo nás to takto lacnejšie a obojsmerná letenka nás vo finále stála približne 120€, čo je fakt super cena 💪.

Po približne 1h.a 25min. sme pristáli v Bergame, kde sme mali cca hodinový prestup počas ktorého sme stihli na letisku kávu a už sme nastupovali na náš druhý let smer madeirský Funchal, ktorý trval 4 hodinky ✈️.

Letisko vo Funchali patrí medzi tretie najnebezpečnejšie v Európe a celkovo deviate najnebezpečnejšie na svete. Dôvod prečo je tomu tak sú nebezpečne silné bočné vetry prichádzajúce z Atlantiku, ktoré veľa krát neumožnia pilotom pristáť na prvý krát. A tak sa veľmi často môže stať to, že pilot bude nad ostrovom krúžiť približne hodinu a následne pristane na susednom ostrove Porto Santo alebo dokonca až na Kanárskych ostrovoch. My sme ale mali šťastie a pristáli sme úplne bez problémov na prvý krát. A tie výhľady pri pristávaní fakt stáli za to! 💯🙂

Prílet do Funchalu – Santa Cruz ✈️

Po prílete do Funchalu (aj keď sa reálne letí do mesta Santa Cruz hneď vedľa, ale všade sa hovorí, že sa letí do Funchalu 😀) sme si na letisku vypožičali auto (dali nám Škodu Scala – autom je jednoznačná povinnosť! 😀) a vyrazili sme sa naše ubytko do susedného mesta Câmara de Lobos vzdialené od letiska približne 20 minút. Letisko na Madeire nesie názov po asi najznámejšom madeirčanovi Cristianovi Ronaldovi 😉. Na letisku nás privítala aj jeho busta 😀.

Ubytovaní sme boli v nádherných apartmánoch Village Cabo Girao s ešte viac nádherným výhľadom na oceán. Vo vybavení apartmánu sme mali dve spálne, dve kúpeľne, plne vybavenú kuchyňu, obývačku, terasu s lehátkami a rýchly internet 😀💪. V rámci apartmánového komplexu sme mali k dispozícii aj bazén, fitko, hracie plochy na tenis, petang, minigolf či basketbal, ale aj miestnosť s práčkou, ale prací prášok sme si museli zadovážiť sami 😀.

Vyhliadka Cabo Girão Skywalk

Hneď vedľa ubytka sme mali jednu z mnohých atrakcií na Madeire – presklenú vyhliadku, ktorá je najvyššia v Európe s výškou 580 metrov. Na vrchole tohto útesu je vybudovaná vyhliadka, ktorá vytŕča cez útes a tak ponúka neskutočné výhľady na Atlantik, okolitú krajinu, či vzdialený Funchal.

Nikde inde v Európe nenájdete tak vysoko položenú presklenú vyhliadku, ako práve na Madeire 😎. Vstup na túto vyhliadku je spoplatnený na 2€ a dá sa platiť aj kartou 😉.

Deň 1 ⛰️🏃

• túra na najvyšší vrch Madeiry Pico Ruivo (1861 m.n.m.) – PR 1.2 – Vereda do Pico Ruivo
  • návšteva mestečka Santana s tradičnými domčekmi
  • túra PR 11 – Vereda dos Balcões
  • večera v Muralha´s Bar v meste Canical
  • túra PR 8 – Vereda da Ponta de São Lourenço

Túra na najvyšší vrch Madeiry Pico Ruivo (1861 m.n.m.) – PR 1.2 – Vereda do Pico Ruivo 🏃⛰️

Prvý deň po prílete sme odštartovali hneď túrou na najvyšší vrch Pico Ruivo, ktorého najvyšší bod siaha až do nadmorskej výšky 1861 metrov 💪. Autom sa dá pohodlne dostať až na parkovisko s názvom Parking PR1.2 Achada do Teixeira (odporúčam príchod pred 7:30) odkiaľ túra začína už len pešo. Hneď vedľa parkoviska je aj super kaviareň Achada do Teixeria – Mountain Spot Café (ale otvára sa až od 9:30).

Parking PR1.2 Achada do Teixeira

Začiatok túry je veľmi v pohode a v podstate sme kráčali len do mierneho kopca po kamenistom chodníku. Keďže sme vyrazili pomerne dosť skoro (o cca 7:20 z parkoviska), tak sme cestou stretli len zopár turistov.

PR 1 - Vereda do Areeiro

Hneď po prvých metroch turistiky sme mohli pozorovať nádherné výhľady na okolité pohoria, ktoré boli pokryté krásnou zelenou farbou a skalami. Fakt sme sa miestami nevedeli vynadívať na to všetko, čo sme okolo seba videli 🙂.

Po približne 35 minútach sme sa dostali pod samotný vrchol Pico Ruivo 🏃⛰️, kde sa nachádzala aj menšia chatka s názvom The Casa do Abrigo Pico Ruivo, kde sa dá dokonca aj prespať 😉.

Odtiaľ to bolo na vrch kopca fakt už len na skok. A o približne 25 minút sme sa už fotili na samotnom vrchole a najvyššom bode Madeiry. Dámy a páni, vítajte na Pico Ruivo! 💪😎

Pico Ruivo

Opäť sme sa nevedeli vynadívať na krásu okolo nás 💚. Všade len samé vrchy, obloha, mraky pod nami, slnko a ten kľud… no jedna veľká paráda!

Celá táto túra bola pomerne ľahká a trvala nám približne len 2 hodinky (tam a naspäť) aj s menšími prestávkami na fotenie 🙂. Ak by som mal ísť na Madeiru znova, určite by som túto túru nevynechal a za mňa je to určite „must go“ 💪😎.

Po príchode späť na parkovisko sme zašli na skvelú kávu a toast do spomínanej kaviarne Achada do Teixeira – Mountain Spot Café ☕ odkiaľ bol brutálne krásny výhľad na ďalší vrch Pico de Areeiro, kam sme sa taktiež vybrali turistikovať (nižšie v článku nájdeš bližšie info 😉).

Achada do Teixeira - Mountain Spot Café

Návšteva mestečka Santana s tradičnými domčekmi

Našou druhou zastávka bolo tradičné madeirské mestečko Santana, ktoré je od parkoviska pod Pico Ruivo vzdialené len 16 minút. Ako som už spomínal, nachádzajú sa tu tradičné domy casas de colmo, ktorých sa tu zachovalo len niekoľko kusov.

Santana

Postavené sú z dreva so slamenou strechou a charakteristický je pre nich tvar do písmena „A“. Sú pestrofarebné a priamo v centre mesta je zrekonštruovaných niekoľko takých domčekov, kde si môžete kúpiť typické suveníry ako magnetky, hrnčeky, madeirské kroje či miestny alkohol Ponču – biely rum, ktorý je doplnený ovocnou šťavou a medom 🍹. Na zdravie! 😎

Túra PR 11 – Vereda dos Balcões 🏃⛰️

Treťou zastávka bola túra s názvom Vereda dos Balcões, ktorej začiatok je od mestečka Santana vzdialený približne 30 minút. Zaparkovali sme pri ceste, kam nás zaviedla navigačka po tom, ako sme do nej zadali „PR11 Levada dos Balcões“.

Začiatok túry viedol od parkoviska priamo do lesa. Je to aj super označené a správnu cestu nájde určite každý 🙂.

PR 11 - Vereda dos Balcões

Cesta cez les viedla do mierneho kopca, ale veľkú časť sme kráčali hlavne po rovine, takže túto túru zvládne naozaj každý 🙂💪.

Za približne 20 minút sme sa dostali na koniec túry a ocitli sme sa na „balkóne“ odkiaľ sme mali krásne výhľady na okolité prostredie 🤩.

Celá túra mala len 3 km. a trvala približne len 40 minút 🏃. Hodnotím ju ako fakt super ľahkú prechádzku krásnou prírodou, kde na konci sa objaví brutálny výhľad na hory 💯. Určite ju odporúčam 😉.

Večera v Muralha´s Bar v meste Canical 🍽️

Cestou z Levada dos Balcões na ďalšiu túru sme sa po ceste zastavili v meste Canical na neskorý obed 🍽️.

Canical

V miestnej reštike Muralha´s Bar sme ochutnali typické lokálne špecialitky 😜. Na tanieri sa podávali mušle, slimáky, krevety, ale aj hovädzie soté 💪.

Toto miesto sme našli cez TripAdvisor a určite to nesklamalo 🙂. Jedlo bolo fakt chutné a obsluha veľmi rýchla a ochotná. Ak sa budete chystať na neďalekú túru Vereda da Ponta de São Lourenço (ktorej začiatok je od tejto reštiky vzdialený len 10 min. autom), tak sa tu určite zastavte na dobitie energie skvelým miestnym jedlom 💪.

Muralha's Bar

Túra PR 8 – Vereda da Ponta de São Lourenço 🏃☀️

Našou poslednou zastávkou v tento deň bola túra na najvýchodnejšom bode Madeiry – Vereda da Ponta de São Lourenço 🏃☀️. Táto túra nevedie cez hory, ale skôr cez trávnato-kamenistý povrch (určite na turistické topánky) s krásnymi panoramatickými výhľadmi na Atlantik 🌊. Určite netreba podceniť pokrývku hlavy alebo natretie sa opaľovacím krémom tak, ako som to podcenil ja 😀. Na tejto túre budete celý čas pod priamymi slnečnými lúčmi, takže bacha na to 😉.

Vereda da Ponta de São Lourenço

Zaparkovali sme na tomto parkovisku a vyrazili sme. A keďže už bolo 15:30 a celá túra až na samotný najvýchodnejší cíp a naspäť k autu trvá približne 3 hodiny (celkovo 6 km), tak sme sa rozhodli, že prejdeme len jej časť a otočíme sa naspäť k autu v bode, kedy to uznáme za vhodné 🙂.

Za približne 30 minút sme sa vyznačeným chodníkom ocitli v bode s názvom Miradouro de São Lourenço, kde sme sa museli zastaviť, pretože výhľady z tohto miesta boli neskutočné. Veď posúďte sami 🙂.

Miradouro de São Lourenço

Zašli sme aj na pláž São Lourenço Beach, ktorá sa nachádzala hneď oproti, ale nekúpali sme sa, pretože sme nemali so sebou plavky (zásadná chyba 😀).

V tomto bode sme sa otočili a vyrazili sme naspäť k autu na parkovisko. Ak by sme mali viac času a nemali v nohách už dve túry v rovnaký deň, tak by sme určite došli až na samotný koniec tejto túry 🙂. Táto časť túry od parkoviska k pláži a naspäť nám trvala približne hodinku a pol 💪😎.

Vereda da Ponta de São Lourenço

Takže máme za sebou prvý deň po prílete, ktorý bol riadne nabitý, ale stihli sme v ňom všetko, čo sme si naplánovali 💪. Misiu sme na tento deň úspešne splnili a podvečer cestou na náš apartmán sme sa zastavili ešte v lokálnom supermarkete Continente na nákup potravín. Večer sme už len oddychovali a dolaďovali plány na najbližší deň 😉.

Deň 2

• les Fanal
  • prírodné bazény Porto Moniz
  • pláž Seixal
  • mesto São Vicente

Nový deň je pred nami a my sme si naplánovali ďalšie dobrodružstvá a miesta, ktoré sme chceli zažiť a vidieť 💪. No ale ešte pred tým, než sme sa vydali na tour sme si ráno vychutnali magický východ slnka z našej terasy a prvý krát som ochutnal aj lokálnu špecialitku Pastel de Nata – sladký koláčik plnený krémom. Bol fakt výborný! 😋

Tesne pred príjazdnom po hlavnej ceste k lesu Fanal sme objavili odbočku na jednu vyhliadku a tak sme sa pri nej zastavili, pretože sme boli zvedavý, čo sa na nej nachádza. Bola to len úplne náhodná zastávka. Vyhliadky sú po cestách zaznačené ceduľami „Miraduoro„.

Od cesty sme prešli len pár metrov cez nižší lesný porast a dorazili sme sa na nádhernú vyhliadku, ktorá sa nachádzala na akejsi náhornej plošine, kde pod nami bola len obrovská plocha hustých mrakov pripomínajúca jednu veľkú perinku 😀.

Výhľadmi sme sa kochali niekoľko minút, ale ten pocit, že sa nachádzame nad mrakmi a máme pred sebou takýto pohľad bol fakt skvelý 🙂.

Les Fanal 🌲

Prvou zastávkou po raňajkách bol asi najznámejší les na Madeire – Fanal. Je to náhorná plošina na ktorej sa nachádzajú zelené lúky, stromy a kravy 😀. Je to zároveň aj jedno magické miesto, ktoré leží v nadmorskej výške okolo 1100 metrov a preto sa veľa krát stane to, že les ja zahltený mrakmi, čo vytvára skvelý priestor pre parádne fotky. My sme ale doobeda vychytali krásne slnečné počasie bez mrakov 😀 ☀️.

Fanal

Na okraji tohto lesa, respektíve tejto náhornej plošiny môžete pozorovať aj nádherné výhľady na okolie. My sme ale mali výhľady na mraky, ktoré sa nachádzali pod nami a toto bolo taktiež dosť magické 🤩.

Prírodné bazény Porto Moniz 🌊

Na severozápade ostrova sa nachádza príjemné malé mestečko Porto Moniz, ktoré turistov láka okrem krásnych výhľadov na útesy a madeirské kopce aj svojimi prírodnými morskými bazénmi 🌊.

Porto Moniz

Vstup do bazénov stojí len pár eur a platiť sa dá aj kartou priamo pri vstupe. Tieto prírodné bazény nám padli dosť vhod pretože sme sa v nich príjemne osviežili, keďže vonku bolo horúce počasie ☀️🌊.

Pláž Seixal 🌊

Z Porto Moniz sme vyrazili na krátku zastávku do ďalšej známej destinácie na severe ostrova. V meste Seixal sa nachádza jedna z najznámejších pláži na ostrove, ktorá je pokrytá čiernym pieskom.

Seixal

Mesto São Vicente

Našou poslednou zastávkou pri spoznávaní severnej časti ostrova bolo krásne prímorské mestečko São Vicente v ktorom sme si dali len menšiu prechádzku.

V tomto mestečku sa nachádza aj pekná malá kaplnka, ktorú určite pri návšteve São Vicente neobídete 🙂.

São Vicente

Po ceste na apartmán sme tradične zašli ešte do lokálneho supermarketu Continente, ktorý sa nachádzal v krásnom prírodnom prostredí, kde z jednej strany parkoviska sa nachádzal vodopád a z druhej krásne hory. No hneď sa nám lepšie nakupovali v takomto prostredí 😀.

Deň 3

• túra PR 6.1 – Levada do Risco
  • túra PR 6 – Levada das 25 Fontes
  • túra Levada do Moinho – Levada Nova
  • Anjos vodopád, cez ktorý prechádzajú autá
  • mesto Ponta do Sol
  • večera v Restaurant & Grill Muralha Terrace v meste Ribeira Brava

Túra PR 6.1 – Levada do Risco / PR 6 – Levada das 25 Fontes 🏃🌊

Tak a čaká nás nabitý deň plný turistík, tak poďme ho rovno odštartovať túrou na vodopád Risco a 25 Fontes! 🏃🌊 Z apartmánu sme vyrazili znovu skoro ráno, aby sme na parkovisku, odkiaľ sa začína turistikovať na obidve túry prišli pred 9 ráno. Dôvod bol jasný. Potrebovali sme bez problémov zaparkovať 😀.

PR6 Levada das 25 Fontes / Levada do Risco

Od tohto parkoviska viedla túra k vodopádu Risco, na ktorú sa neskôr napojil turistický chodník vedúci k 25 Fontes (k 25tim vodopádom). Začiatok túry bol veľmi jednoduchý, pretože sme kráčali dole kopcom po asfaltovej ceste, ktorá bola obklopená lesmi. A zároveň sme sa kochali aj krásnymi výhľadmi 😎.

Za približne pol hodinku sme z asfaltovej cesty zišli a dostali sme sa už na lesnú turistickú cestičku, ktorá najprv viedla k vodopádu Risco. Tam sme dorazili za približne 40 minút od parkoviska. Terén bol znova veľmi v pohode 💪.

Takže prvú časť túry máme za sebou. Od Risco sme sa trošku vrátili tou istou cestou, akou sme prišli naspäť, aby sme sa tak mohli napojiť na turistický chodník, ktorý viedol k 25 Fontes.

PR 6 – Levada das 25 Fontes 🏃🌊

Táto levada (zavlažovacie kanály na Madeire) patrí medzi najnavštevovanejšie a najfrekventovanejšie na ostrove a preto je vhodné, aby ste sa na ňu vybrali skôr, ako všetci ostatní turisti 😀. Samotná túra vedie k 25tim prameňom (25 Fontes), ktoré sa nachádzajú uprostred hustých zelených lesov 🌲.

Začiatok túry viedol najprv dole schodmi a následne sme prechádzali už pozdĺž levady hustým lesom, ktorý nás obklopoval z jednej strany. No a z druhej strany sme mali parádny výhľad na okolité pohoria 🤩. Cestička, ktorou sme kráčali pozdĺž levady bola miestami fakt úzka a niekedy sme mali problém sa na ňu zmestiť, ak nám oproti išli iní turisti. Ale zvládli sme to bez problémov 💪.

Posledný úsek k vodopádom viedol cez balvany, ktoré sa ale dali v pohode prekročiť a ocitli sme sa už na samotnom konci túry 25 Fontes 🙂💪. Tu sme sa od vodopádu Risco dostali približne za 50 minút.

PR 6 - Levada das 25 Fontes

Tým istým turistickým chodníkom sme kráčali aj naspäť. Približne na rázcestí k vodopádu Risco a k 25 Fontes sa nachádza turistická chata s občerstvením Rabaçal Nature Spot Café, kde ponúkajú neskutočne dobré domáce koláče a kávu 🍰☕. Tam sme sa cestou naspäť k autu museli samozrejme zastaviť, aby sme si za odmenu dali sladké pokušenie 💪. Na Madeire je asi najznámejší marakujový cheesecake, ktorý mali v ponuke taktiež.

Celá táto túra od začiatku (parkoviska) na koniec túry 25 Fontes aj so zastávkou pri vodopáde Risco a naspäť nám trvala približne 3 a pol hodinky. Do tohto času som zarátal aj priestor na fotenie a približne aj 20 minútové posedenie na koláčiku 😀.

Túra Levada do Moinho – Levada Nova 🏃🌊⛰️

Vybrali sme sa ešte na jednu túru k dvom vodopádom Moinho a Nova 😎. Tato levada je považovaná za jednu z najkrajších na ostrove, takže očakávania boli celkom veľké. Túra je okružná a začína sa na okraji mesta Ponta do Sol, konkrétne z parkoviska pri kostole Igreja da Lombada da Ponta do Sol 💪.

Igreja da Lombada da Ponta do Sol

Hneď za kostolom na ľavej strane začína užší turistický chodník, ktorým Levada do Moinho – Levada Nova začína. A hneď po úvodných metroch nás privítali takéto neskutočné výhľady 🤩.

Levada do Moinho - Levada Nova

Miestami som si pripadal fakt ako na Havaji! 😎 Neskutočne veľa zelene všade okolo nás, vysoké hory zarastené stromami či výhľad na Atlantik bol fakt úžasný a ja som stále nedokázal uveriť tomu, že sa stále nachádzam ešte v Európe 🙂.

Turistické chodníky boli miestami fakt úzke a vo veľa prípadoch neboli pri nich ani zábradlia, takže ak som sa pozrel vedľa seba, tak buď som videl levadu alebo extrémne strmý spád 😀. No a toto bol pre mňa kameň úrazu pretože som zistil, že ak sa nachádzam hneď vedľa strmého hlbokého spádu, tak mám strach z výšok 😀. Tak som sa radšej pozeral len pred seba a pekne som si išiel ďalej 😀.

Celá cesta viedla pomerne do kopca pozdĺž hrany údolia. Až pokiaľ sme nedošli do bodu, kde sme po našej pravej strane mali schody, ktorými sme museli vystúpať hore, aby sme tak mohli pokračovať ďalej k vodopádom. V tomto bode sme začali robiť už okružnú trasu smerom naspäť k parkovisku. A po približne hodinke a pol od štartu sme dorazili už k spomínaným vodopádom Moinho a Nova, cez ktoré sme museli prejsť, aby sme mohli pokračovať ďalej 🙂.

Hneď za vodopádmi nasledoval ešte prechod pomerne úzkym a nízkym tunelom, takže odporúčam si so sebou vziať buď čelovky alebo mobil so svetlom 😀.

Levada do Moinho - Levada Nova

Za týmto krátkym tunelom sme sa opäť ocitli na úzkom chodníku. Z jednej strany sme mali levadu a z druhej neskutočne krásne výhľady na okolitú magickú a čarovnú prírodu 🤩. Skoro celou cestou som sa fakt nevedel vynadívať na tú krásu, ktorú som okolo seba mal 🙂.

A po približne 2 a pol hodinke sme sa dostali naspäť do mestečka k parkovisku pri kostole odkiaľ sme celú túru začali 🙂.

Už hneď na začiatku tejto túry som pochopil, že sa jedna o jednu z tých najkrajších na ostrove! 🤩 Celou cestou nás sprevádzali nádherné výhľady, náročnosť túry bola fakt mierna a chodník bol miestami dosť úzky, ale na nebezpečných miestach bol osadený zábradlím. Za mňa táto túra dostáva jednoznačne 10 z 10! 💯💪

Anjos vodopád, cez ktorý prechádzajú autá 🌊🚗

Na juhozápadnej časti ostrova pred mestom Ponta do Sol tečie priamo na cestu vodopád s názvom Anjos, popod ktorý prechádzajú autá. Je to jedna z mnohých miestnych atrakcií, ktorú odporúčam zažiť, ak sa budete nachádzať v tejto časti ostrova 😉.

Mesto Ponta do Sol

Krátko po prejazde vodopádom sme sa zastavili na kávu v peknom prímorskom meste Ponta do Sol 🙂. Ak máte cestu okolo, tak určite sa tu zastavte na prechádzku 😉.

Ponta do Sol

Večera v Restaurant & Grill Muralha Terrace v meste Ribeira Brava 🍽️

Večer cestou na apartmán sme sa zastavili ešte na večeru v reštike, ktorú sme našli cez Google Maps v meste Ribeira Brava. Na Google mala fakt vysoké hodnotenia, tak sme boli zvedaví, ako to v nej bude chutiť. Dali sme si rybacie polievky, rybu, hovädzí steak a chobotnicu a musím povedať, že to bola najlepšia reštika na Madeire v ktorej sme boli! Neskutočne dobré jedlá. Určite ju každému odporúčam – najmä tú rybaciu polievku a steak ❤️.

Restaurant & Grill Muralha Terrace

Deň 4

• pláž Calheta
  • hlavné mesto Funchal

Ráno sme mali znova skorší budíček a ja som si opäť vychutnal svoje obľúbené raňajky s takýmto brutálnym výhľadom z našej terasy. Dobrú chuť, Šimon! 😉

Pláž Calheta 🏖️ ☀️

Hneď z rána sme sa vybrali na pláž v meste Calheta, ktorá bola vzdialená od nášho apartmánu približne 30 minút.

Calheta

Hlavné mesto Funchal

Do Funchalu sme sa dostali krátko poobede. Mali sme vopred vytipované miesta, ktoré sme tam chceli v ten deň (v sobotu) vidieť alebo navštíviť. No až na mieste sme zistili, že veľa reštík alebo kaviarní sú pootvárané len doobeda, múzeum Cristiana Ronalda je cez víkend úplne zatvorené alebo že lanovka, ktorá je jednou z hlavných atrakcií v meste premáva len do 17:45. Celkom nás to zarazilo, pretože sme s tým vôbec nepočítali.

Lanovka je jednou z hlavných atrakcií v meste a dokážete sa ňou vyviesť od nábrežia až do časti Monte, kde sa nachádza veľmi známa Tropical Garden 🙂. A tie výhľady z lanovky stoja fakt za to! 😉.

Funchal lanovka

Cesta lanovkou trvala približne 15-20 minút a my sme už vystupovali v horskej časti Monte, kde sa okrem už spomínanej botanickej záhrady nachádzajú aj kaviarne alebo aj ďalšia hlavná atrakcia Funchalu – sánkovanie na drevených sánkach.

Sánkovanie na Madeire má dlhoročnú tradíciu a sane sa kedysi využívali na uľahčenie práce či na prenos rôznych vecí. Neskôr už slúžili domácim aj na zábavku a tak sa z toho časom stala turistická atrakcia 😀. Sánky riadia dvaja páni v bielom oblečení a klobúčiku a môžete sa s nimi zviesť až skoro celkom dole do centra mesta úzkymi uličkami. Sánky sa rezervujú a platia priamo až na mieste 🙂.

Po tom, ako sme zišli naspäť dole do mesta taxíkom sme sa išli navečerať do lokálnej reštiky „A BICA“, kde sme si dali typické lokálne jedlo – mäsový špíz a bol fakt neskutočne dobrý!

Veľmi dobre najedení sme sa vybrali uličkami mesta Funchalu k múzeu Cristiana Ronadla, ktoré sa nachádza pri pobreží.

Múzeum ale bolo zatvorené a tak sme sa aspoň vyfotili so známou sochou Ronalda, ktorá sa nachádza priamo pred vstupom do múzea 🙂. A keďže bolo múzeum Ronalda v sobotu zatvorené, tak sme sa rozhodli, že sa do Funchalu vrátime znovu v pondelok, aby sme ho mohli vidieť 🙂.

socha Ronalda vo Funchali

Od Ronaldovej sochy sme sa vybrali na menšiu prechádzkou okolo pobrežia a prístavu k lokálnym stánkom a trhom s ovocím, ktoré boli v ten víkend otvorené pre verejnosť 😋.

Funchal

Na trhoch sme ochutnali rôzne miestne ovocia, ktoré boli neskutočne dobré a taktiež sme ochutnali aj domáce šišky či typický portugalský koláčik Pastel de Nata 🤩.

A v tento deň som sa s Funchalom rozlúčil pri obrovskom nápise „Madeira“, ktorý sa nachádza priamo pri pobreží 😎.

Deň 5

• Curral das Freiras – Údolie Mníšok
  • túra PR 1 – Vereda do Areeiro
  • Cristo Rei – socha Krista

Curral das Freiras – Údolie Mníšok ⛰️

Náš predposledný deň na Madeira sme hneď z rána odštartovali túrou, ale ešte tesne predtým sme odbočili na vyhliadku Miradouro Eira do Serrado, odkiaľ sme mohli pozorovať Curral das Freiras – Údolie Mníšok.

Curral das Freiras je jedno z najfotogenickejších miest na Madeire, pretože táto dedinka sa nachádza v údolí medzi mega krásnymi horami. V minulosti toto miesto bolo útočiskom pre mníšky, ktoré sa tu skrývali pred pirátmi. Ako jedno z mála miest na ostrove sem piráti priamo od mora nedovideli kvôli vysokým pohoriam, ktoré túto dedinku obklopujú.

Curral das Freiras

Túra PR 1 – Vereda do Areeiro 🏃⛰️

Z Údolia Mníšok sme sa vybrali priamo na jednu ďalšiu parádnu túru Verada do Areeiro. A keďže nám hlavnú príjazdovú cestu na Areeiro od Údolia Mníšok z nejakého dôvodu zatvorili, museli sme si nájsť druhú cestu, ktorou to trvalo o čosi dlhšie. Ale približne okolo 11:00 sme zaparkovali na parkovisku hneď pri Areeiro, odkiaľ sme už začali turistikovať 🏃⛰️.

Vereda do Areeiro

Celá trasa túry vedie z Areeiro priamo na Pico Ruivo a naspäť, ale keďže na Ruivo sme už prvý deň boli, tak sme sa rozhodli, že dáme len približne polovicu trasy (po prvý tunel v skale) a vrátime sa naspäť.

Počasie sa nám dosť rýchlo na rôznych úsekoch menilo a za krátky čas sa nám prestriedalo slnečné, zamračené či jemne dáždivé počasie.

Všade samá krása okolo nás. Cítil som sa ako vo filme Jurský park 😀. Je toto stále fakt ešte Európa?

Vereda do Areeiro

No ale nie je to fakt nádhera?

Dobre, dobre, už s týmito gýčovými fotkami fakt končím 😎.

A po približne 2 hodinkách sme sa ocitli už späť na parkovisku. Musím ale uznať, že táto túra bola miestami pre mňa dosť náročná. Nie fyzicky, ale skôr psychicky. Boli momenty, kedy sme kráčali úzkymi chodníkmi pozdĺž hrán fakt vysokých útesov a ja som dostal taký strach z výšok, až sa mi začala točiť hlava 😀. Ale zvládol som to, veď som predsa nejaký borec 😎.

Cristo Rei – socha Krista 🙏

Cestou z Pico do Areeiro sme sa pri Funchale zastavili na krátku zastávku pri madeirskej soche Krista.

Cristo Rei

Tá sa nachádza v krásnom prostredí s luxusnými apartmánmi, kde nájdete aj pláž „Praia do Garajau“, na ktorú sa dá dostať buď lanovkou alebo aj autom po ceste dole k brehu 🙂.

Za sochou sa nachádza aj celkom slušný počet schodov, ktoré vedú k viewpointu, odkiaľ je nádherný výhľad na Atlantik, hlavné mesto Funchal či sochu Krista 🙂.

Deň 6

• pláž Calheta
  • Funchal a múzem Cristiana Ronalda

Pláž Calheta 🏖️ ☀️

Náš posledný celý deň na Madeire sme odštartovali kúpením sa na nami známej a overenej pláži Calheta 🏖️ ☀️.

Funchal a múzem Cristiana Ronalda 🏃⚽

Do Funchalu a konkrétne do múzea Ronalda som sa ešte určite chcel vrátiť, pretože keď sme tam boli v sobotu, tak bolo zatvorené. Otvorené majú len počas týždňa a tak pondelok bola posledná možnosť, kedy som toto múzeum mohol navštíviť 💪. Otvorené majú do 17:00 a vstupné je 5€.

múzem Cristiana Ronalda

Múzeum je dvojpodlažné a vlastní ho Ronaldov brat 🙂. Nachádza sa v ňom veľký počet originálnych podpísaných dresov, rôzne individuálne ocenenia a trofeje, medaile, diplomy či Zlaté lopty, ktoré Ronaldo povyhrával za najlepšieho futbalistu planéty 💪⚽.

Všetko sa nachádza v jednej veľkej miestnosti a tak som nevedel, kam skôr sa mám pozerať 😀.

Najradšej by som tam strávil aj pol dňa 🙂.

My sme mali to šťastie, že sme prišli tesne pred záverečnou a tak tam skoro nikto nebol. Na tour po múzeu nám bohate stačilo aj 30 minút 😉.

A ako bonus na konci tour bola Ronaldova socha celá z čokolády 😀. Keby môžem, tak si z nej aj odkúsim 😀.

Na vrchnom poschodí pri vstupe do múzea sa nachádza aj fanshop s rôznymi tričkami či inými suvenírmi so značkou „CR7“, ktoré si môžete kúpiť 😎. Pre mňa, ako veľkého fanúšika Ronalda bolo toto múzeum fakt veľkým zážitkom 😉.

A najväčší bonus po tom, ako sme vyšli z múzea bolo to, že sme išli okolo domu Ronalda v ktorom býva počas toho, ako sa nachádza na Madeira 🙂. Momentálne v ňom žije jeho mama 🙂.

A čo na záver? ⛰️🏖️

Na Madeiru sa nechodí vylihovať na pláž, ale chodí sa tam najmä turistikovať a spoznávať jej neskutočne krásne prírodu. Ako také niečo môžeme mať v Európe? Stále tomu nedokážem uveriť. Je to až neuveriteľné, koľko krásnych turistických trás sa tam nachádza. Ak by som chcel pochodiť každú jednu z nich, musel by som tam byť aspoň mesiac a to nepreháňam! 😀 Ale určite by to stálo za to!

Madeira je dokonalým príkladom a spojením turistiky, hôr, vodopádov, dobrého jedla, jazdenia do strmých kopcov, úzkych ciest, pláži, slnka, ale aj častej zmeny počasia 😀. Všetko pokope na jednom malom ostrove, no nie je to úžasné? 😎

Madeira je krásna, zamiloval som si to tam ❤️.

Madeira je úžasná, choďte na Madeiru! ✈️

Madeira

Nezmeškaj nový článok! Ak ťa tento článok zaujal, tak sa môžeš prihlásiť na newsletter 😎