Letenka za 25€ do Štokholmu? Jasne, že ideme! ✈️

Tento výlet sa uskutočnil ešte v septembri 2021, ale bola by škoda o ňom nič nenapísať 😊. S Kubom a Marekom sme niekedy tesne pred letom 2021 hľadali letenky na letnú dovolenku a vyskočil na nás Štokholm za krásnych 25€ (obojsmerná letenka) na predĺžený víkend (4 dní) koncom septembra. Bez váhania sme všetci traja ihneď súhlasili a kúpili sme letenky 😀. Krása, presne takto sa to robí 😀. Rýchlo a bez váhania sme si naplánovali ďalší parádny výlet 😎.

Zo Švechatu sme leteli spoločnosťou Wizzair na štokholmské letisko Skavsta, ktoré je jedno zo 4 letísk, ktoré Štokholm má. Letisko Skavsta je od Štokholmu vzdialené až vyše hodinu autom (čo je typické pre tieto lowcostové letiská pri veľkých mestách, kam letia nízkonákladové spoločnosti). Do Štokholmu sme sa z letiska dopravili vlakom, takže sme si aspoň mohli pozrieť nádhernú a fascinujúcu nedotknutú švédsku prírodu 🌲 🦌. Lesy, sem tam nejaké jazierka s kačkami, lesy a znova samé lesy. Proste Škandinávia – dokonalosť 🤩.

Hello Štokholm 👋

Konečne sme dorazili do centra mesta a naše prvé kroky viedli k Stockholm City Hall – Stadshuset, teda k budove štokholmskej radnice. V budove sídlia kancelárie, konferenčné miestnosti, ale aj napríklad obradné siene. Toto miesto jednoznačne patrí k hlavným turistickým atrakciám mesta.

Počasie nám vyšlo fakt na jednotku 👍. Na to, že bol koniec septembra, tak sme mali príjemné, celkom teplé počasie plné lúčov škandinávskeho slnka ☀️.

Námestie plné farieb – historická časť Gamla Stan 🎨

Naše ďalšie kroky viedli asi k najikonickejšiemu miestu v celom Štokholme – Stortorget. Je to menšie námestie v centre starého mesta Gamla Stan, ktoré je plné farebných domčekov a ktoré patrí medzi najstaršie v celom meste. Dnes je toto miesto sídlom budovy burzy (Börshuset), v ktorej sídli Švédska akadémia, Nobelovo múzeum a Nobelova knižnica.

Stortorget

Naše objavovanie mesta pokračovalo aj okolo štokholmského palácu, ktorý má dve hlavné nádvoria – vonkajšie a vnútorné. Vonkajšie nádvorie je ohraničené dvoma zakrivenými krídlami a je hlavným priestorom na výmenu stráží.

Vedeli ste, že Štokholm má svoju najužšiu uličku? Volá sa Mårten Trotzigs Gränd a jediné, čo je nej zaujímavé je to, že je najužšia v meste 😂🤷‍♂️. A to je asi tak všetko. Ak ste v Štokholme, tak sa ňou už prejdite 🙂. Spravíte si aspoň takéto fasa fotky 😀.

Tradičné škoricové pečivo „Kanelbullar“ 😋

Pečivo Kanelbullar, tiež známe ako škoricový slimák alebo pletenka patrí asi medzi ten najtradičnejší sladký koláčik vo Švédsku a nájdete ho fakt na každom rohu! Švédi sú veľkí kávičkári a práve toto škoricové pečivko im nesmie ku kávičke chýbať 😉. Ja ale fakt nemám rád to, keď pijem kávu a zároveň niečo aj jem, pretože si tak pokazím chuť kávy a zároveň aj toho jedla 😀. Preto som si dal najprv kávu a potom kanelbullar 😋.

Posilnený fajnovým škoricovým hniezdom sme sa vybrali uličkami ďalej a cestou k vode sme prechádzali okolo krásneho kostola „Riddarholmen„. Tento kostol slúži aj ako miesto posledného odpočinku väčšiny švédskych panovníkov. Je to jedna z najstarších budov v Štokholme a jej časti pochádzajú už z konca 13. storočia.

Na koniec dňa sme sa išli pozrieť na krásny západ slnka k vode. Štokholm je mesto nachádzajúce sa doslova na vode a rozkladá sa na viacerých menších ostrovčekoch. Mesto tvorí vyše 20 ostrovov a tak domáci obyvatelia tu žijú plne v symbióze s vodou. Ďalší zaujímavý fakt je ten, že cez mesto prechádza až 57 mostov. Tomu som uveril, až keď som to zažil a videl na vlastné oči. No nie je ten západ slnka pri vode magický? 🤩

Deň som zakončil výbornou večerou na hoteli, ktorú som si kúpil v potravinách. Švédsko a iné škandinávske krajiny sú známe tým, že v potravinách je neskutočne veľký výber rôznych druhov potravín, ktoré my bohužiaľ na Slovensku nenájdeme.

Objavujeme Štokholm – časť 2 🚶‍♂️

S novým dňom prichádzajú nové dobrodružstvá a nás čakal celý deň na objavovanie nových miest, ktoré sme predošlý deň nestihli navštíviť. Prebudili sme sa znova do krásneho, aj keď trošku chladnejšieho, ale slnečného rána ☀️. Všade sme chodili pešo, mestskú hromadnú dopravu sme nepoužívali.

Hneď z rána sa nám naskytli takéto krásne pohľady na krajinu, ako sme prechádzali cez jeden z najhlavnejších mostov v meste – Västerbron, ktorý ponúka jeden z najpanoramatickejších výhľadov na centrálnu časť starého mesta Gamla stan 🤩.

Týmto mostom sme prešli na jeden z ostrovčekov mesta, aby sme sa dostali na vyhliadku s názvom Skinnarviksberget. Je to najvyšší prírodný bod v centre Štokholmu, ktorý je určite medzi domácimi obľúbeným miestom na pikniky a párty pod holým nebom 🤩 🕺.

Tie výhľady sú fakt ohromujúce, či už na Gamla Stan (staré mesto), Štokholmskú radnicu a iné zaujímavé miesta. Toto skalnaté miesto na kopci pri rieke ponúka naozaj malebné výhľady, veď posúďte sami 😉.

Z vyhliadky naše kroky smerovali ďalej do centra mesta, aby sme objavili zatiaľ neobjavené miesta 🙂. Všade na vôkol boli znova krásne farebné domčeky 🙂.

Cestou do veľmi známeho námorného múzea „Vasa“ na ostrove Djurgården sme prechádzali okolo krásneho pobrežia. Vonku bolo príjemných slnečných asi 18 stupňov a domáci Štokholmčania zvesili zo seba bundy a kabáty a prechádzali sa uličkami len v krátkych tričkách 😀.

Prechádzali sme aj okolo nášho veľvyslanectva 😉.

Múzeum Vasa ⚓

Vasa múzeum je veľmi známe námorné múzeum v Štokholme, ktoré sa nachádza na ostrove Djurgården. V ňom sa nachádza jediná, takmer úplne neporušenú loď zo 17. storočia, ktorá bola kedy zachránená. Je to 64-delovú vojnová loď Vasa. Toto múzeum patrí medzi najnavštevovanejšie v celej Škandinávii ☝️.

Vasa je považovaná za najviac zachovalú loď zo sedemnásteho storočia na svete a tak predstavuje jedinečný umelecký poklad 🙂. Až viac ako 98 percent lode je pôvodných a zdobia ju stovky vyrezávaných sôch.

Táto 69 metrov dlhá vojnová loď sa potopila na svojej prvej plavbe v štokholmskom prístave v roku 1628 a bola zachránená až o 333 rokov neskôr. Takmer pol storočia sa loď pomaly, premyslene a namáhavo obnovovala do stavu, ktorý sa približoval svojej pôvodnej podobe.

Ak sa nachádzate v Štokholme, tak toto miesto jednoznačne stojí za návštevu ☝️😉.

Djurgården – krásny ostrov Štokholmu

Na jednom z mnohých ostrovov mesta sa okrem múzea Vasa nachádza aj krásna príroda, parky, múzea, historické budovy, najznámejší švédsky zábavný park Gröna Lund či malebné pohľady z pobrežia na centrum mesta 🤩.

Tento ostrov sa nachádza len pár minút pešo od centra, čiže na to, aby ste sa sem dostali nepotrebuje použiť ani mestskú hromadnú dopravu. Stačí sa len prejsť 🙂. Jednoznačne odporúčam, aby ste tento ostrov navštívili 🤩 💯.

Štokholmské metro 🚇

Každý, kto navštívi Štokholm sa musí jednoznačne ísť pozrieť do metra. Štokholmské metro je dobre známe výzdobou svojich staníc a bolo označené za najdlhšiu umeleckú galériu na svete 🙂. Toto metro je považované za jedno z najkrajších na svete 🤩. Veď posúďte sami 😉.

Naozaj každá stanica je iná a svojim spôsobom veľmi originálna a tak ponúka pre návštevníka odlišný zážitok 🤩. Dočítal som sa, že ruku k dielu priložilo až cez 150 umelcov a možno aj práve preto v metre nenájdete totožnú alebo podobnú zástavku a každá je tak unikátna 😊.

Uppsala – univerzitné mestečko pri Štokholme 🎓

Mesto Uppsala je považované za švédsky Oxford a nachádza sa od Štokholmu približne len 40 minút vlakom 🚂. Je známa svojou univerzitou, ktorá je najstaršia v rámci celej krajiny. Univerzita bola založená ešte v roku 1477 a dodnes sa zaradzuje medzi popredné inštitúcie tohto typu v Európe. A my sme si práve preto rezervovali jeden celý deň na výlet do tohto krásneho švédskeho mesta 🙂.

Pri vstupe do mesta nás takto krásne privítal Uppsalský hrad 🏰, ktorý pochádza už zo 16. storočia a ktorý hral veľmi významnú rolu v histórií Švédska.

Hneď vedľa hradu sa nachádzajú aj krásne botanické záhrady „Linneanum“ 🙂.

Uppsalská univerzita 🎓

Tak, ako som už skôr spomínal, tak v Uppsale sa nachádza najstaršia švédska univerzita, ktorá bola založená v roku 1477. Je to zároveň aj najstaršia a jedna z najväčších univerzít v celej Škandinávii ☝️. Dočítal som sa, že medzi absolventov tejto univerzity patrí aj niekoľko nositeľov Nobelových cien 😉.

Uppsalská univerzita

Katedrála v Uppsale ⛪

Hneď vedľa univerzity sa nachádza aj krásna katedrála, ktorá je sídlom arcibiskupa z Uppsaly a hlavy švédskej cirkvi. S výškou až 119 metrov sa jedná o najvyšší kostol v Škandinávii. Zaujímavosťou je to, že katedrála bola kedysi tradičným a významným miestom na korunováciu švédskych panovníkov. Táto katedrála sa vzhľadom na svoj význam stala aj pohrebným miestom niekoľkých členov kráľovskej rodiny.

Surströmming – najsmradľavejšie jedlo na svete 🐟

Asi jedine iba vo Švédsku sa dá v potravinách kúpiť najsmradľavejšie jedlo na svete – Surströmming. Je to švédske rybie jedlo, ktoré sa vyrába skvasením rybieho mäsa a vyznačuje sa extrémne intenzívnym smradom 😀. Ryby sa zavárajú do konzerv v ktorých prebieha kvasenie.

Zaujímavým a zábavným faktom je to, že niektoré letecké spoločnosti (napr. Britishs Airways alebo Air France) výslovne zakazujú toto jedlo v konzerve prevážať na palube lietadiel 😀. Konzerva totiž v lietadle môže explodovať a ten smrad by asi fakt nikto nechcel počas letu zažiť 😂. Ďalším takýmto faktom je to, že aj niektoré nájomné zmluvy vo Švédsku môžu obsahovať požiadavku, aby sa v byte toto jedlo nikdy nekonzumovalo 😂.

Surströmming

My sme takýto Surströmming v potravinách v Štokholme našli, ale nikto z nás nemal odvahu si ho kúpiť a ochutnať 😀. Predsa sme mali na ďalší deň letieť naspäť domov a nechceli sme zbytočne riskovať možné žalúdočné problémy 😀. Na Youtube je ale veľa videí, kde ľudia túto rybu skúšajú jesť a skoro každý sa v momente ihneď dogrcia 😀. Či už hneď z toho pachu alebo chute 😀. Nie, ďakujem, do toho by som asi nešiel 😂.

Bye bye Štokholm 👋

V Štokholme sme strávili krásnych 4 dní a toto mesto môžem jednoznačne každému odporučiť 💯. Človek až tam na mieste zistí to, ako sa žije na kvalitnej a vysokej životnej úrovni 🙂.

Krásne a čisté mesto, historické pamiatky, farebné budovy, príroda či prístavy je to, čo zdobí Štokholm 😊. Široká ponuka možností, ktoré sa dajú v meste robiť, obrovský výber rôznych druhov potravín v obchodoch či to, že všade sa dá platiť kartou (v niektorých obchodoch cash ani nebrali) je to, čo sa mi na Štokholme tiež páčilo 😊. Je to priam ideálne miesto, kde môžete stráviť dokonalý predĺžený víkend 😊.

Nezmeškaj nový článok! Ak ťa tento článok zaujal, tak sa môžeš prihlásiť na newsletter 😎