Montenegro

Ako vznikol nápad na tento trip?

Tento balkánsky trip, ako som ho ja nazval vznikol úplne spontánne a dosť nečakane. Žiadne cestovateľské plány som si na tento mesiac nerobil, až prišla za mnou kolegyňa, ktorá sa ma spýtala, či by som nešiel na jednu pracovnú marketingovú konferenciu. Tá sa mala konať cez víkend 29.4 – 30.4 v meste Banja Luka v Bosne a Hercegovine. Naša firma Dognet bola totižto jedným zo sponzorov celej konferencie 💪. Dlho som nad touto otázkou nerozmýšľal a krátko na to som svoju účasť jasne potvrdil 🙂 💪.

Prvou zastávkou bol Záhreb ✈️

Keď som vedel, že sa konferencie zúčastním, tak som si začal hľadať spôsob, akým sa do Banja Luka z Bratislavy dostanem. Na konferenciu s názvom „Konverzija“ som sa nechystal sám, ale s mojim chorvátskym kolegom Čedom, ktorý býva v Záhrebe. Tak som si kúpil letenku z Bratislavy do Záhrebu cez Ryanair len za 13€ a pár dní pred konferenciou som do Záhrebu odletel ✈️.

24 hodín v Záhrebe

V Záhrebe som už predošlé leto bol na predĺžený víkend a napísal som k tomu aj super článok 🙂. Takže som išiel už do celkom známeho prostredia a cítil som sa tam fakt „ako doma“ 🙂. Záhreb je pekné mesto, kde stihnete vidieť a zažiť všetko podstatné aj za jeden víkend. Letenky sú tam naozaj lacné a preto takýto víkendový výlet určite odporúčam 😉.

Potulky už známym mestom 🚶

Let z Bratislavy do Záhrebu trval neuveriteľne krátko a ani som sa nenazdal a už sme pristávali. Mohlo to trvať fakt len niečo málo cez 40 minút. A to sa rovná približne tomu, keď sa snažím počas týždňa dostať v Bratislave autom z jedného konca na druhý 😂. Je to šialené, keď si to človek takto porovná.

Z letiska som sa dostal do centra mesta autobusom. Nemal som pri sebe cash, len kartu. Skoro nikdy pri sebe nenosím cash, pretože som zvyknutý, že všade sa dá platiť kartou. Ale v tomto autobuse sa dalo platiť len v hotovosti a zistil som to až po nastúpení. Keď som šoférovi povedal, že nemám cash, tak len mávol rukou a povedal mi, nech sa usadím a odvezie ma zadarmo 🙂. A toto mi hneď spravilo deň 😉.

Prvou zastávkou po príchode do centra bol brunch na známom mieste „Eggspress„. Skvelé miesto, kde mi spravili fakt chutnú praženicu s losom a toastami 🙂. Plný sily a energie som sa vydal na menšie potulky mestom, keďže na apartmáne som sa mohol ubytovať až poobede.

Centrum mesta bolo pred obedom ešte celkom prázdne, a tak som si aspoň mohol na plno užiť prechádzky bez tlačeníc 😀. Poobede sa to trošku naplnilo, ale stále to bolo nič oproti tomu, čo bolo v Záhrebe počas minulého leta. Turistická sezóna ešte teraz nie je v plnom prúde a tak je toto optimálny čas kedy navštíviť túto destináciu 🙂.

Po ubytovaní sa na apartmáne „Piccolo Apartments“ som pracoval a večer som sa stretol už so spomínaným kolegom Čedom s ktorým sme pokecali, prešli sa po meste a dali si extrémne dobrú večeru v talianskej reštike „Basta„. Ja som si dal steak s foccaciou a musím povedať, že to bol jeden z najlepších steakov, ktoré som kedy jedol! 😍 A nebol ani vôbec drahý, stal len 25€ 🙂.

Nasledujúce ráno som si stihol dať tréning vo fitku, ktoré sa nachádzalo neďaleko môjho apartmánu. Následne som si dal raňajky v skvelej reštike „Melt“ a tak sme s Čedom mohli vyraziť jeho autom do Bosny do mesta Banja Luka, kde sa cez víkend konala už spomínaná konferencia 🚘 💪.

Cestujeme do Banja Luka, Bosna a Hercegovina 🚘

Cesta autom zo Záhrebu do Banja Luka trvala niečo cez 3 a pol hodiny 🚘. Na bosniansko-chorvátskych hraniach sme čakali približne 30 minút, pretože colníci zvykli prezerať každé auto a celkom prísne kontrolovali aj cestujúcich.

Bosna a Hercegovina je rozdelená na 3 časti, na Federáciu Bosna a Hercegovina, Republiku Srbskú a distrikt Brčko. V každej jednej časti žijú Bosniaci, bosnianski Srbi a aj bosnianski Chorváti. Banja Luka je druhé najväčšie mesto Bosny a zároveň hlavné mesto autonómnej entity Republiky Srbska.

Hneď po príchode do Banja Luka som po celom meste všade zbadal vyvesené vlajky Republiky Srbska (je to ako ruská vlajka, len otočená hore nohami). Celé mesto malo veľmi zaujímavú atmosféru a cítil som sa tam fakt príjemne 🙂. Po celý čas som mal pocit, akoby som sa vrátil tak 20 rokov dozadu 🙂. Bližšie sme ešte v ten večer spoznali mesto, pochodili sme po hlavných atrakciách a na večeru sme si dali skvelé lokálne čevapi, pleskavicu a ďalšie druhy mäsa, ktoré sú na Balkáne tak populárne 🙂. A musím uznať, že to bolo famózne! 😋

Celá tá mestská architektúra mala ešte taký ten komunistický nádych. Ľudia boli veľmi priateľskí a milí, v meste prevládala pokojná atmosféra a konečne som mal pocit, že ľudia sa nikam neponáhľajú a žijú si len prítomným okamihom 🙂. Fakt som mal veľmi príjemný pocit 🙂.

Konferencia „Konverzija“ ✅

Konferencia sa uskutočnila vo veľmi známej budove „Banski dvor“, ktorá je kultúrnym strediskom celého mesta. My, ako Dognet sme boli jedným z hlavných sponzorov a preto sme tam mali k dispozícií aj stánok.

Počas celého víkendu boli pre návštevníkov k dispozícii rôzne prednášky z marketingovej oblasti od lokálnych expertov. Každá jedna prednáška bola v chorvátčine, respektíve v srbčine alebo bosniačtine a tak ja som ničomu nerozumel 😅. Okej, niečo málo som rozumel, pretože tieto balkánske jazyky sú z časti dosť podobné slovenčine, ale aj tak to bolo pre mňa ťažké 😀. Našťastie návštevníci, ktorí sa prišli k nám informovať o našej firme vedeli aj po anglicky, takže sme super pokecali a nadviazali vzácne kontakty 🙂.

Balkánsky bašavel alebo ako to večer žije na Balkáne 💃 🥂

V Banja Luka sme okrem konferencie a spoznania mesta stihli aj domáce balkánske party 💃. A to v piatok a aj v sobotu večer, čiže víkend bol fakt náročný čo sa týka spánkového deficitu 😀.

Piatok večer sme odštartovali v lokálnom podniku „Gatsby“, ktorý je v meste jeden z najznámejších. Kolega Čedo mal na konferencií zopár známych ľudí z Balkánu a tak sa k nám v tom podniku pripojili a zrazu sme pri stole sedeli asi 15ti 😀. Postupne sa začali objednávať drinky, ja som degustoval domácu rakiju a zábava tak bola v plnom prúde 😀. Zrazu začala hrať aj živá hudba, ktorá bez prestávky spievala 3 hodiny domáce balkánske pesničky. Bolo to neuveriteľné, ale celý podnik (okrem mňa 😅) spieval text každej jednej pesničky a pritom tá kapela mohla tak odohrať za tie 3 hodiny kľudne aj 60 pesničiek. Ja som sa na to len celé pozeral, usmieval sa a celé si to neskutočne užíval. Balkánci sa proste vedia neskutočne dobre baviť 🥂😉.

Sobota večer (po prvom dni konferencii) sa odohrala vo veľmi podobnom duchu 😀. Opäť sme išli do rovnakého podniku a následne sme ešte chodili po meste z jedného klubu do druhého, až pokiaľ sme neprišli na hotel o 4 ráno 😀.

Bosna ma veľmi príjemne prekvapila 💯

Musím uznať, že keď som sa dozvedel, že pôjdem na konferenciu do Bosny, tak som nevedel, čo mám od tejto krajiny očakávať. V momente, keď sme prekročili bosniansko-chorvátske hranice som hneď spozoroval kontrast medzi Chorvátskom a Bosnou. Bosna je chudobnejšia a ľudia si tam žijú „jednoduchším“ životom.

Čo ma ale na Bosne najviac bavilo bolo to, že som sa v nej cítil veľmi bezpečne, ľudia boli veľmi priateľskí a milí a Bosniaci majú fakt neskutočne dobrú domácu kuchyňu. Či už to boli čevapi, pleskavice alebo iné druhy mäsa 😋. Na konferencii som spoznal veľmi veľa ľudí či už z Bosny alebo Chorvátska s ktorými som nadviazal skvelé kontakty. Síce poznáme sa fakt len krátko, ale mám pocit, že sa poznáme už roky, pretože ma veľmi rýchlo prijali medzi seba a cítil som sa naozaj „ako doma“ 🙂. Na druhej strane je Bosna fakt lacná krajina a miestami sa ceny potravín alebo jedál v reštikách pohybovali v polovičných cenách, ako u nás, pričom kvalitatívne boli naozaj podobné 💪.

Škoda, že som mal možnosť navštíviť len jedno mesto – Banja Luka, pretože by som si veľmi rád pochodil celú krajinu, aby som zistil, ako sa žije aj v iných častiach krajiny. A to je o dôvod viac, prečo sa sem ešte raz určite vrátim na dlhšie 🙂💪.

Konferencia skončila v nedeľu a ja som sa s Čedom vrátil naspäť do Záhrebu, kde som prespal jednu noc na hoteli pri letisku. Ale tým môj balkánsky výlet ani z ďaleka nekončil, pretože som sa rozhodol, že si ho ešte predĺžim (už mimo pracovne) a poletím ešte do ďalšej balkánskej krajiny 💪✈️.

Ďalšia zastávka – Čierna Hora – Montenegro ✈️

Mojou ďalšou destináciou na tripe po Balkáne bola Čierna Hora – Montenegro 🙂. Zo Záhrebu som mal do Podgorice, hlavného mesta Čiernej Hory skoro ráno v pondelok let, ktorý trval približne len 40 minút a ja som tak už o 8 ráno vystupoval z lietadla v Podgorici 💪😎.

Let ponad Čiernu Horu bol naozaj krásny, pretože sme celý čas leteli ponad nádherné hory, ktoré pokrývajú väčšiu časť krajiny 😍.

Roadtrip z Podgorice do Budvy 🚘

Na letisko ma prišla vyzdvihnúť moja priateľka, ktorá do Podgorice priletela už o deň skôr. Auto sme mali požičané cez Čedovho známeho, pretože Čedo je originál z Podgorice, takže má tam všade dobré kontakty 😀. Zároveň mi Čedo naplánoval skvelý roadtrip, ktorý začal v Podgorici a pokračoval cez Kotor, Perast, Tivat – Porto Montenegro, Pržno, Sveti Stefan až do prímorského mesta Budva.

Horizont Restaurant & Bar 👀

Našou prvou zastávkou na tomto roadtripe bol neskutočne krásny viewpoint na mieste s názvom „Horizont Restaurant & Bar„. Toto miesto jednoznačne odporúčam, ak si chcete spraviť krásne fotky s výhľadom na Kotorskú boku (najväčší prírodný záliv na juhu Jadranského mora) 💯.

Čierna Hora

Z tejto výhliadky sme pokračovali ďalej do mesta Perast. A tu som zažil svoju doposiaľ svoju najdivokejšiu cestu autom 😀. Cesta viedla cez extrémne úzke serpentíny vo vysokej nadmorskej výške. Miestami boli cesty tak úzke, že sa vedľa seba nevošli ani dve autá. Ale keď som zbadal, ako sa k nám z protismeru blíži autobus, tak ma na chvíľu riadne zamrazilo 😂. V tomto prípade buď museli cúvať autá alebo autobus, aby sme sa mohli jeden druhému vyhnúť a tak pokračovať ďalej. No poviem vám, bol to extrémny zážitok.

Perast, Montenegro 🌊

Do Perastu sme cez serpentíny bezpečne dorazili 😀. Hneď takto na úvod musím dodať, že Perast na mne zanechal fakt skvelý prvý dojem. Je to maličké mesto s krásnymi typickými stredozemskými domčekmi pri mori obklopené nádhernými horami 💙. Auto sme zaparkovali tesne pred vstupom do mesta, odkiaľ sme už ďalej do „centra“ išli pešo.

Perast

Hneď sme sa v meste zastavili na rýchly obed, pretože s plnými bruchami je hneď deň krajší 😀. Ceny sa v Peraste pohybovali za obed približne 10€ na osobu. Tie ceny sú tu o niečo vyššie, ako je štandard v Čiernej Hore, pretože Perast je turistami vyhľadávané mesto.

Po fakt skvelom obede, na ktorom som si dal typické čiernohorské jedlo „njeguški steak“ sme sa vybrali na menšiu obhliadku mesta. Našli sme jeden krásny viewpoint, ktorý bol ako stvorený na photoshooting – veď posúďte sami 😎.

Po preskúmaní mesta sme si v diaľke všimli aj dva malebné mini ostrovčeky, kam loďky zvážali turistov každú chvíľu. Takýto výlet stojí na osobu 5€. Jednu vec, ktorú som pri plánovaní Čiernej Hory podcenil bola tá, že som nemal pri sebe cash (ako to už je u mňa zvykom 😅). V 99% prípadoch skoro nikde neakceptovali karty a tento výlet loďkou bol tiež ten prípad. V mestách sa síce všade nachádzajú bankomaty, ale za každý výber je poplatok vo výške 5€. Čiže dôležité je to, aby ste v Čiernej Hore mali pri sebe hotovosť 😉. Mňa ale tento výlet loďkou dosť lákal a tak som si v lokálnom bankomate vybral hotovosť, aby sme tak mohli ísť na mini výlet 🙂.

Perast

Na ostrovčeku sme boli asi za približne 3 minúty. Kapitán lode nás tam vyhodil a my sme sa tak mohli po ňom poprechádzať. Nachádzal sa tam len kostol a jeden mini obchodík. Ale tie výhľady z toho ostrovčeka na okolité hory stáli jednoznačne za to a boli neskutočné 💙.

Na ostrovčeku sme sa trochu pomotkali, ale je to tam fakt malé, takže sme tam strávili približne 10 minút a išli sme naspäť na pevninu 🙂.

Kotor, Montenegro 💙

Našou druhou zastávkou bolo ďalšie prímorské a prístavné mesto Kotor, ktorého centrum sa nachádza za masívnymi stredovekými hradbami. Je to jedno z najlepšie zachovaných stredovekých miest v juhovýchodnej Európe s veľkým množstvom historických budov. Toto mesto bolo riadne preplnené turistami a to sme tam boli ešte pred sezónou, takže si neviem ani predstaviť, čo to tam musí byť počas hlavnej letnej sezóny 😅.

Centrum mesta bolo naozaj impozantné 😍. Veľa krásnych budov, úzke uličky, kostoly, kaviarne, reštaurácie, obchodíky či zmrzlinárne sme nachádzali na každom kroku. Bolo to naozaj krásne mini mestečko na poobednú prechádzku 🙂.

Porto Montenegro, Tivat – Montenegro 🛳️

Náš roadtrip pokračoval ďalej a onedlho sme sa ocitli v neskutočne krásnom prístave Porto Montenegro, ktorý bol preplnený luxusnými jachtami a loďami 🤩.

Porto Montenegro

Poprechádzali sme sa po prístave, kde sme obdivovali všetky tie luxusné jachty a na konci sme si dali v prístave ešte aj večeru 🙂.

Budva, Montenegro 🌊

Náš celodenný roadtrip sme zakončili v jednej z TOP čiernohorských dovolenkových destinácií v meste Budva, ktoré sa nachádza na pobreží Jadranského mora 🌊. Budva už takto pred sezónou bola preplnená turistami a to si nechcem ani predstaviť, ako to tam vyzerá cez hlavnú letnú sezónu 😅. V meste sa nachádza veľký počet hotelových rezortov, pláži a široký výber rôznych reštaurácií pre turistov 🙂.

Budva

Ako všetky predošlé čiernohorské mestá, tak aj Budva má svoje historické centrum, ktoré sa nachádza na polostrove a je charakteristické svojimi úzkymi uličkami.

Centrum mesta sa taktiež nachádza za historickými hradbami, kde sme objavili veľmi veľa rôznych reštaurácií, podnikov, barov či obchodíkov so suvenírmi.

V Budve sme spali dve noci v apartmánovom hoteli „Tre Canne„. Cez Booking som vychytal fakt super cenu za tak luxusný apartmán s výhľadom na more 🤩.

Budva

Koniec koncov Budva vo mne zanechala dojem typickej dovolenkovej destinácie s veľkým množstvom turistov a hotelových rezortov. Nie nadarmo je toto mesto jedno z najnavštevovanejších dovolenkových destinácií, ktorému prischla prezývka „hlavné mesto turistického ruchu v Čiernej Hore“ ☀️🏖️.

Pržno – Montenegro 🌊

Len pár minút od Budvy sa nachádza krásna prímorská rybárska dedinka s názvom Pržno v ktorej sme si spravili krátku zastávku na kávu ☕.

Pržno

V dedinke sa nachádzajú reštaurácie, kaviarne či obchodíky 🙂.

Sveti Stefan – Montenegro 🌊

Len pár kilometrov od Budvy sa nachádza jedno z najkrajších a najfotogenickejších miest v Čiernej Hore – Sveti Stefan. Jedná sa o malú dedinku, ktorá bola v minulosti rybárska oblasť a ktorú neskôr s pevnosťou spojil úzky násyp. V dnešnej dobe je z tohto miesta luxusný rezort, na ktorý majú prístup len ubytovaní hostia. Rybárske domčeky sa totižto prerobili na luxusné apartmány. Pre ostatných je tento mini polostrov zamknutý a turisti sa tam nedostanú. My sme sme sa tam tým pádom tiež nedostali 😀.

Sveti Stefan

Túto oblasť sme si teda pozreli len z diaľky z dvoch brutálnych viewpointov a taktiež aj z pláže, ktorá sa nachádza hneď pri tomto polostrove. Tie viewpointy jednoznačne stoja za krátku návštevu, pretože výhľady z nich boli priam neskutočné! 🤩

Som veľmi rád, že sme si spravili zastávku aj pri tejto dedinke, pretože to bolo jednoznačne jedno z najkrajších miest, ktoré som v Čiernej Hore videl 😎.

Podgorica – Montenegro

Môj balkánsky trip som ukončil v hlavnom meste Čiernej Hory – Podgorici. Je to aj zároveň aj najväčšie mesto tejto krajiny s približne 150 000 obyvateľmi. Až po príchode do tohto mesta som si však uvedomil, že sa jedná o asi najmenšie hlavné mesto, ktoré som kedy navštívil 😀.

Podgorica

Podľa môjho názoru je Podgorica zatienená prímorským turizmom a mestami ako Kotor, Perast, Budva či Sv. Stefan, ktoré krajinu najviac preslávili. Ale aj napriek tomu, má Podgorica svoje čaro a miesta, ktoré sa oplatí vidieť 😉.

Jednou z hlavných dominánt mesta je slávny Miléniový most, ktorý spája brehy rieky Morača a zároveň nové a staré mesto 🙂.

V meste sa nachádza aj široký výber parkov, kde sa dajú spraviť pekné prechádzky 🙂. Veľmi oceňujem to, ak sa v meste nachádza nejaký kus zelene a práve Podgorica má k dispozícií hneď niekoľko takých parkov. Ak si chce človek oddýchnuť od mestského života, tak práve tieto mestské parky sú skvelou voľbou 😎. Tento konkrétne na fotkách nižšie je Njegošev Park okolo ktorého tečie rieka Morača.

V blízkosti centra mesta sa nachádza aj budova parlamentu, ktorá sa svojim vzhľadom chce podobať tak trošku na americký Biely dom 😀.

V centre mesta sa nachádza aj národný futbalový štadión, mini pešia zóna so širokým výberom reštaurácií, barov či rôznych módnych obchodíkov a to je asi tak všetko 🙂. Úprimne povedané, v Podgorici toho veľa nie je, čo by mal turista vidieť a zažiť a preto som v tomto meste strávili len jeden podvečer za ktorý som stihol vidieť a zažiť všetko podstatné 🙂.

Podgorica

Čo sa týka cien, tak tie nie sú až tak turisticky prestrelené, ako to bolo napríklad v Budve, Kotore či Peraste a človek sa tu dokáže dobre a kvalitne najesť za fakt skvelé ceny. My sme si napríklad v reštike „Restobar Štrudla“ dali chutný 300g. steak len za 15€ 😎.

Restobar Štrudla

Neďaleko od Podgorice sa nachádza aj známy národný park s najväčším jazerom na Balkáne – Škadarské jazero, cez ktoré sme prechádzali z Budvy do Podgorice. Ak by sme mali ešte zo pár dní navyše, tak určite by sme strávili nejaký čas aj na tomto mieste 🙂.

A čo na záver? 🙂

Po tomto krátkom, ale zážitkami nabitom balkánskom tripe musím jednoznačne povedať, že Balkán sa zaradil medzi moje najobľúbenejšie destinácie, ktoré som kedy navštívil (a to som toho pochodil už fakt veľa 🙂).

Veľmi veľa krásnych miest, milí, priateľskí a zábavní ľudia (ktorí toho veľa nemajú, ale na zábavu si vždy nájdu čas a financie – ako mi povedal jeden domáci), neskutočná príroda či výborná lokálna kuchyňa tvorí len malé percento toho, čo Balkán ponúka 😎.

S určitosťou môžem povedať, že do Bosny či Čiernej Hory sa ešte ráz vrátim, pretože je tam ešte veľmi veľa miest, ktoré som nestihol navštíviť (krásne pohoria v Čiernej Hore, hlavné mesto Bosny Sarajevo či život v iných častiach tejto krajiny atď. 😉).

Balkán ma neskutočne obohatil o nové cestovateľské skúsenosti, ukázal mi to, že ľudia vedia vyžiť aj z mála a zároveň si vždy nájdu peniaze na to, aby sa išli zabaviť do mesta s priateľmi. Ukázal mi aj to, ako sa ľudia vedia „neponáhľať“ a nenaháňať sa vždy za niečím. Ukázal mi hlavne to, že ľudom stačí aj málo na to, aby boli šťastní 💙.

Nezmeškaj nový článok! Ak ťa tento článok zaujal, tak sa môžeš prihlásiť na newsletter 😎