NASA, Houston

Ako som sa dostal do Texasu?

Vo svojom blogu som už napísal články o tom, čo som zažil v New Yorku, Miami, Las Vegas či New Orleans. Na americkom tripe v lete 2023 som zavítal aj do Texasu. „Texas, to musí byť tá pravá Amerika plná kovbojov“ som si povedal, keď som plánoval tento výlet a mega som sa na to tešil 🤠.

Do Austinu, hlavného mesta Texasu som sa dostal z Miami americkou nízkonákladovkou Spirit Airlines za približne 100 USD ✈️. Z miamského letiska Fort Lauderdale som letel do Orlanda a odtiaľ ďalším letom do Austinu, pretože takto to finančne vychádzalo najlepšie 😀. Aj keď sa doteraz čudujem tomu, prečo vôbec zaviedli tak krátky let na trase Fort Lauderdale – Orlando, ktorý trvá približne len hodinku, ale asi to má svoj hlbší zmysel 😀.

V tomto článku som sa dočítal, že Texas je po Aljaške druhým najväčším štátom USA a druhé miesto obsadil aj v počte obyvateľov. Jednou z najznámejších texaských hlášok je „Everything is bigger in Texas„, čo v preklade znamená niečo v zmysle „Všetko v Texase je väčšie“. Či už sú to väčšie autá alebo to, že ľudia majú väčšie domy či ranče, mestá majú väčšie mrakodrapy či domáci Texasania majú väčšie egá, viac peňazí či väčšiu silu a vôľu. To, že je tam naozaj všetko väčšie som sa presvedčil na vlastné oči aj ja 😃.

Čo sa oplatí vidieť v Austine?

Austin som navštívil v auguste a lepší čas na návštevu som si fakt nemohol vybrať 😃. Mesiac august je jeden z najhorúcejších mesiacov v Texase ☀️ a v tomto období domáci odchádzajú na dovolenky mimo Texas, aby sa „schladili“. No ja som v tomto čase dovolenkoval práve v Texase 😂. Cez deň sa teplota šplhala na neuveriteľných 42 stupňov 🥵 a cez deň sa vonku nedalo absolútne existovať. Ťažko sa mi dýchalo, slnko bolo nebezpečne horúce a potil som sa asi všade, kde sa dalo 😂. A práve preto som Austin začal objavovať hneď zo skorého rána, kedy sa ako tak dalo vonku existovať.

Pri návšteve Texasu som nemohol vynechať jeho hlavné mesto Austin. A práve v ňom sa nachádza obrovská dominanta celého štátu – Texas State Capitol alebo po slovensky „budova Kapitol“ 🏛️. Je to sídlo vlády štátu Texas a jedná sa o druhý najväčší Kapitol v USA. Dnu sme sa nedostali a tak sme si ho pozreli len z vonku. A stálo to jednoznačne za to! Budova Kapitol je fakt veľkolepá 🤩.

Texas State Capitol

Od Kapitolu som sa vybral pešo smerom cez Congress Ave. k rieke Colorado. Prechádzal som cez pekný a moderný downtown, ktorý tvorí neodmysliteľnú časť mesta. Pri takýchto dlhších prechádzkach sú u mňa základ kvalitné tenisky a ja som si na tento trip vybral tieto Adidasky 👟.

Som veľký milovník veľkých amerických pickupov a práve v Texase som si prišiel na svoje. Fráza „v Texase je všetko väčšie“ tu naozaj platila! Pochodil som už nejakú časť USA, ale tie autá (pickupy) tu v Texase boli naozaj väčšie, než kdekoľvek inde 😮. Vždy, keď som okolo nejakého prechádzal, som sa musel na chvíľu zastaviť a obdivovať ho 😀. Čo vám poviem, každý máme svoje úchylky 😀.

Onedlho som sa už ocitol pri rieke Colorado. A keďže sa blížil obed a slnko mi na hlavu pražilo čím ďalej tým viac, tak prechádzať sa popri rieke, kde pofukoval jemný vánok bola v danom momente pre mňa asi tá najväčšia výhra 😀.

Ďalšie kroky smerovali k Lady Bird Lake 🚶‍♂️, rekreačnej oblasti na rieke Colorado, kde sa nachádza aj veľké mólo na vode s brutálnym výhľadom na downtown. Toto je s určitosťou povinná zastávka každého, kto sa nachádza v Austine! 🙂

Lady Bird Lake

Po preskúmaní Lady Bird Lake sme sa vybrali naspäť k autu (parkovali sme pri Kapitole) a z Austinu sme vyrazili ďalej smerom k pobrežiu Mexického zálivu do mesta Galveston.

Čo robiť v Galvestone?

Predtým, než sme sa vybrali do NASA v Houstone sme sa zastavili v meste Galveston, kde sme aj prenocovali 🏠. Z Austinu nám to autom trvalo takmer 4 hodiny a do Galvestonu sme dorazili okolo piatej poobede. Prešli sme takmer 400 kilometrov, ale cesta nám ubehla celkom rýchlo. Diaľnice sú kvalitné a široké a väčšinou idete stále len rovno, keďže okolie je bez kopcov. Stačí si teda zapnúť tempomat, pustiť lokálne country rádio, popíjať si pritom rootbeer alebo Mountain Dew a užívať si jazdu po Texase 😀.

Primárny dôvod, prečo sme išli práve sem bol ten, že Galveston sa nachádza pri zálive 🌊, takže sme sa mohli aj okúpať a trochu sa tak schladiť, keďže vonku bolo cez 40 stupňov ☀️. Zároveň sme sa nachádzali veľmi blízko Houstonu, kam sme mali v pláne ísť ďalší deň, pretože sme chceli navštíviť NASA 🚀👩‍🚀.

Ubytovaní sme boli vo fakt parádnom farebnom „prímorskom domčeku“ 🏠 Four Seasons On The Gulf a z okna sme videli priamo na záliv. Zároveň sme to mali na pláž fakt na skok 🙂. Po príchode na miesto sme sa ubytovali a hneď sme vyrazili na pláž, aby sme sa v ten deň stihli ešte okúpať.

Ono je to fakt neuveriteľné, ale aj v podvečerných hodinách som mal pocit, že je vonku stále tých pekelných 40 stupňov. V nádeji, že sa vo vode ako tak schladím, som sa do nej rozbehol a skočil šípku. Hneď som pochopil, že som sa mýlil. Tá voda bola tak teplá, akoby do nej našťal celý Texas! V tak teplej vode som sa ešte asi nekúpal. Tým pádom som v nej nemohol dlho vydržať a radšej som zamieril späť na pláž, kde som sa pripojil ku priateľke a kamošom. Každopádne, august v Texase nie je sezónne obdobie a tak sme mali celú pláž pre seba. Bol tam síce aj jeden plavčík, ale ten sa tváril, že tam ani nie je a v práci len prokrastinoval 😀.

Zabudol som dodať, že pri skočení šípky do vody som si takmer rozbil hlavu, pretože voda bola dosť plytká. Aj keď som bol od brehu asi tak 50 metrov, stále som mal vodu ani nie po pás 🤷‍♂️.

Galveston, Texas

Keď sme mali to horúce počasie už vyše hlavy, z pláže sme sa stiahli naspäť na apartmán. Dali sme sa trochu dokopy a vyrazili sme do miestneho Walmartu na menší nákup. Obzeranie produktov v supermarkete na dovolenkách (a hlavne v USA) je totižto moja veľká obsesia 😂.

Po príchode naspäť na apartmán sme naplnili chladničku nákupom a s kamošom sme si otvorili mexické pivo Modelo 🍻. Ja síce pivo nemám vôbec rád, ale toto bolo celkom fajn, pretože bolo ochutené 😀. Bol už večer a tak sme si dali na apartmáne večeru a chill a pripravili sme si program na nasledujúci deň, kedy nás čakal výlet do Houstonu a do NASA 🚀👩‍🚀.

Východ slnka v Galvestone a vyrážame do Houstonu do NASA 🚀👩‍🚀

Ráno sme si privstali, aby sme stihli východ slnka nad Mexickým zálivom. Rozhodli sme sa správne, ten výhľad jednoznačne stál za to! Okrem nás, Slovákov, ktorí si fotili ten gýčový východ slnka ako takí praví turisti tam ešte boli miestni rybári, ktorí chytali ryby. Videli sme, ako jeden z nich ulovil malého žraloka 🦈 (áno, hneď mi v hlave hrá pesnička „Baby Shark, doo-doo, doo-doo, doo-doo 🎵). Hm, hneď som si pomyslel, že sme sa s ním možno aj my v tom zálive kúpali predošlý večer 😅.

Galveston, Texas

Oplatilo sa navštíviť NASA? Jednoznačne áno!

Za približne 30 minút sme sa z Galvestonu dostali do strediska NASA (Space Center Houston) 🚀, ktoré sa nachádza na okraji mesta Houston. Po príchode na obrovské parkovisko, ktoré sa nachádzalo priamo pred vstupom do areálu sme bez problémov zaparkovali. Lístky sme kupovali priamo na mieste (cez načítanie QR kódu, ktorý bol pri vstupe a jeden dospelý lístok stál približne 40 USD).

NASA (Space Center Houston)

Celé NASA stredisko je jeden obrovský komplex, ktorý sa skladá z vyše 100 budov. Je to centrum pre výcvik astronautov a odtiaľto sa riadia aj vesmírne misie s ľudskou posádkou 🚀 👩‍🚀. A práve vďaka tomu, že NASA umožňuje tour po jej niektorých častiach, ktoré sú sprístupnené verejnosti sme mali možnosť pocítiť a pochopiť na vlastnej koži minulosť, súčasnosť či budúcnosť vesmírneho prieskumu aj my 🔭. Naša tour sa začala v hlavnej budove s názvom „Space Center Plaza„.

Centrum NASA ponúka viac ako 400 vesmírnych artefaktov, exponátov či zážitkov, ktoré súvisia s budúcnosťou a minulosťou amerického programu vesmírnych letov 🚀. Celý zážitok je navrhnutý tak, aby zaujal dospelých aj deti. A ja som miestami nevedel, kde sa mám skôr pozerať 👀. Bola to fakt pecka!

Našli sme tu aj vzorky rôznych hornín a pôdy z Mesiaca. A dokonca som sa mohol dotknúť aj mesačného kameňa! Ten bol privezený na Zem posádkou z Apollo 17, ktorí navštívili Mesiac v decembri 1972. A navyše, toto je len jeden z ôsmich mesačných kameňov na Zemi, ktoré sú dostupné turistom, aby sa ich mohli dotknúť. Tento konkrétny je starý približne 3,8 bilióna rokov.

NASA (Space Center Houston)

V prehliadke sme pokračovali ďalej, keď sme sa zrazu ocitli pri obrovskom modeli raketoplánu, kde sme mali možnosť nazrieť aj do jeho vnútra a lepšie pochopiť to, ako v ňom dokážu kozmonauti existovať. Jeho súčasťou boli totižto aj voskové figuríny kozmonautov, ktorí boli zobrazení pri vykonávaní rôznych prác, ale aj klasických denných rutín, ako je napríklad umývanie, jedenie či spanie.

Tour pokračovala ďalej smerom k „Independence Plaza„. Je to úplne prvá vec, ktorú uvidíte, keď vystúpite na parkovisku pred NASA. Tu sme uvideli a zažili ikonické a legendárne lietadlo NASA 905 ✈️, ktoré slúžilo ako nosič raketoplánov. NASA 905 prepravila raketoplány neuveriteľných 223 krát a za 42 rokov nazbierala cez 11017 letových hodín – šialené 😮. Mali sme dokonca možnosť nazrieť aj do jeho vnútra, keďže je sprístupnené verejnosti. Jedná sa totižto o jediný raketoplán pripevnený na lietadlo do ktorého môže verejnosť vstúpiť.

V tour po NASA sme pokračovali ďalej. Nastúpili sme na otvorený vláčik s odborným výkladom sprievodcu, ktorý premáva v rámci NASA areálu a odviezli sme sa k hangáru, kde sa nachádza raketa Saturn V 🚀.

Táto masívna raketa Saturn V je najvyššia, najťažšia a najvýkonnejšia raketa, aká kedy vzlietla. NASA využívala rakety Saturn V predovšetkým počas programu Apollo na vyslanie Američanov na Mesiac. Na svete sú vystavené len tri rakety Saturn V. A práve táto raketa, ktorá je vystavená v NASA je jediná, ktorá obsahuje certifikovaný letový hardvér.

NASA (Space Center Houston)

Raketa, ktorá lietala v rokoch 1967 až 1973 vyniesla do vesmíru celkovo 26 astronautov so šiestimi úspešnými misiami, pri ktorých títo muži pristáli na Mesiaci. Saturn V tiež vypustil Skylab, prvú americkú vesmírnu stanicu na obežnú dráhu vo svojej poslednej misii.

Celý tento raketoplán ale nemieril na Mesiac. Tam sa dostala iba kozmická loď Apollo (kapsula a servisný modul) a lunárny lander. Zvyšok rakety bol použitý a po fázach oddelený pozdĺž tejto vesmírnej cesty, aby sa vesmírna loď úspešne dostala na Mesiac.

Éra Apolla znamenala pre USA nový vek pokroku v technológii a prieskume vesmíru. Mnohé technológie z prvých lunárnych štartov, najmä Saturn V, inšpirovali budúce modely kozmických lodí, ktoré jedného dňa zavedú astronautov do kozmu 👩‍🚀.

Našou poslednou zastávkou po stredisku NASA bola návšteva „Space Vehicle Mockup Facility (SVMF)„, nachádzajúca sa vo vnútri budovy 9. Tu sme mohli vidieť rôzne makety pretlakových modulov na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS). Primárne sa toto miesto používa na výcvik astronautov a zoznamovanie sa so systémami.

NASA (Space Center Houston)

Celá prehliadka tejto časti sa uskutočnila len za sklom v jednej úzkej uličke. Mali sme to šťastie, že s nami nebolo až tak veľa turistov, pretože by sme sa tam asi nepomestili 😂.

Pri odchode vláčikom naspäť k hlavnej budove a k parkovisku sme prechádzali aj okolo ďalšej NASA budovy, ktorá je preslávená tým, že práve tu bola z vesmíru prijatá svetoznáma hláška „Houston, máme problém“ z roku 1970.

Ako chutí práve texaské barbeque?

Po približne 4 hodinovej tour po NASA sme už boli kvalitne hladní a tak sme si to zamierili priamo na tradičné texaské barbeque do Red River BBQ 🍽️. Jednou z veci, ktoré som chcel určite v Texase vyskúšať bolo ich typický barbeque. Túto reštiku sme našli podľa odporúčaní na Google. A musím vám povedať, že to jedlo bolo neskutočne dokonalé!

Kovbojský obchod v Texase 🤠

V rámci návštevy Houstonu sme zašli aj do typického kovbojského obchodu, pretože to bolo z ďalších miest, ktoré som nemohol v rámci Texasu vynechať. Veď predsa takéto obchody na Slovensku vôbec nemáme a tak som chcel zistiť, ako to v takom obchode vyzerá a čo všetko sa tam dá kúpiť.

kovbojský obchod

A bolo tam fakt že všetko! Od rôznych kovbojských čižiem, cez kožené klobúky, košele či vesty až po nohavice. No proste sa tu dala vyskladať komplet kovbojská výbava 😀.

Síce sme si tam nič nekúpili, ale vyskúšali sme si aspoň obuť kovbojské čižmy a nasadiť na hlavy klobúky, ktoré nám požičal môj strýko, ktorý žije práve v Austine 🤠. Čo poviete, sekne nám to?

A na záver tréning v Gold’s Gym! 💪

V Houstone sme si stihli dať aj tréning vo veľmi známom gyme Gold’s Gym 💪. Pre fitnessákov tento gym nemusím vôbec predstavovať, pretože o ňom určite aspoň raz počuli. A pre tých, ktorí to nepoznajú, tak sa jedná o veľmi známy americký reťazec medzinárodných fitness centier, ktorý pôvodne založil Joe Gold vo Venice Beach v Kalifornii. Myslím si, že toľko k vysvetľovaniu pre obyčajných smrteľníkov úplne stačí 😀.

Gold's Gym

A ja, ako fitness milovník musím uznať, že toto bol asi ten najlepší gym, v ktorom som kedy cvičil. A navyše, prvý vstup sme mali zadarmo 😀.

Inak, spomínate si na vetu zo začiatku článku „Everything is bigger in Texas“? Tak aj tu mám jeden dôkaz – gigantické rozmery sladkostí! 😂 No proste nemiluj Texas.

Ako hodnotím Texas?

Na výbornu! Je to tá pravá Amerika? Možno áno a možno nie, záleží to len od toho, kto si čo predstavuje pod tou „pravou Amerikou“ 🙂. Každopádne je to ale úplne iná Amerika, ako nájdete napríklad na Miami, v New Yorku či v Kalifornii. Texas je svojský svojim životným štýlom, kultúrou, tradíciami a v Texase je naozaj „všetko väčšie“, ako v iných amerických štátoch.

Texas je skrátka životný štýl, ktorý určite treba zažiť, ak sa rozhodnete navštíviť USA 🙂.

Nezmeškaj nový článok! Ak ťa tento článok zaujal, tak sa môžeš prihlásiť na newsletter 😎